شناسه خبر : 46632

رشد ۴۸ درصدی تولید واگن باری نو

رشد ۴۸ درصدی تولید واگن باری نو

وزارت راه و شهرسازی اعلام‌کرد: رکورد تولید واگن باری نو در هر دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و با رشد بسیار قابل توجه شکسته شد، به طوری که تولید واگن باری نو در سال گذشته رشد ۴۸ درصدی داشت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۴۰۰ شاخص حمل ریلی حدود هفت درصد رشد و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به پنج درصد رشد داشته است. در عین حال، افزایش حمل مسافر باعث ارتقای صرفه جویی مصرف سوخت کشور شده است.

در سال ۱۳۹۹ که دوران اوج همه گیری بیماری کرونا بود، به‌ صورت طبیعی شاهد افت شدید مسافرت‌ها از جمله مسافرت ریلی بودیم. در نتیجه با کاهش تقاضای سفر و خلوت شدن شبکه ریلی از قطارهای مسافری، هم عمده ظرفیت خطوط ریلی به حمل بار اختصاص یافت و هم لکوموتیوهایی که به صورت مشترک در حوزه باری و مسافری استفاده می‌شوند به‌طور کامل به حمل بار اختصاص یافتند. در نتیجه شاهد یک جهش مشهود در حمل بار ریلی در سال ۱۳۹۹ بودیم.

اما در سال ۱۴۰۰ و سال‌های بعدی با برچیده شدن بساط کرونا و افزایش شدید تقاضای مردم برای مسافرت با قطار، ۲ عامل جهش حمل بار در سال ۹۹ یعنی خطوط ریلی و لکوموتیوها، مجدد به حوزه مسافری برگشتند و شاهد افزایش جابه‌جایی مسافر و کاهش حمل بار بودیم.

به گواهی آمار، برای نخستین بار تولید سالیانه واگن باری در دولت سیزدهم از یک‌هزار عدد بالاتر رفت و با مشوق‌های راه آهن در این دولت، سرمایه‌گذار بخش خصوصی به‌سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه هدایت شد، به‌طوری که رکورد تولید واگن باری نو در هر دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و با رشد بسیار قابل توجه شکسته شد.

ارسال نظر