شناسه خبر : 43201

اختصاصی چابک آنلاین؛

یک سوم از ظرفیت معادن سنگ های تزئینی مورد بهره برداری قرار گرفته است

یک سوم از ظرفیت معادن سنگ های تزئینی مورد بهره برداری قرار گرفته است

یک عضو هیات مدیره انجمن سنگ ایران،اذعان داشت:صادرات سنگ های  تزئینی ایران در ده سال گذشته از ۹۰۰ میلیون دلار به ۱۸۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، شوذب جباری در گفتگو با چابک آنلاین، در مورد کاهش صادرات سنگ های تزئینی  بیان کرد : این کاهش ناشی از عدم رعایت استانداردهای جهانی در بین تولید کنندگان، کمبود مشوق‌های دولتی و نبود تسهیلات بانکی  مورد نیاز است.

خزانه دار انجمن سنگ ایران گفت که صنعت سنگ های  تزئینی به صورت مستقیم به صنعت ساختمان وابسته بوده و هرگونه تغییر در تقاضا و قیمت محصولات ساختمانی برآن تاثیر می گذارد.

وی تصریح کرد که در سال های اخیر صنعت ساختمان با رکود شدیدی رو به رو شده که عواملی مانند افزایش نرخ تورم، کاهش قدرت خرید مردم وکمبود سرمایه گذاری در آن نقش داشته است.

جباری بیان کرد: رکود در صنعت ساختمان  بر کاهش تقاضای سنگ های تزئینی تاثیر گذار بوده است.

وی افزود: تولیدکنندگان سنگ های  تزئینی نیز باید با رقبای خود در بازارهای جهانی رقابت کنند که نیازمند رعایت استانداردهای کیفی و آموزش‌های لازم است، اما متاسفانه این آموزش‌ها در کارخانه‌ها و واحدهای بازرگانی وجود ندارد در حالی که ایران با داشتن 30 میلیون تن ظرفیت تولید سنگ تزئینی، تنها یک سوم از آن را بهره‌برداری می‌کند و باید برای کاهش تولید برنامه‌ریزی کند.

به گفته خزانه دار انجمن سنگ ایران، دولت باید برای حمایت از این صنعت مشوق‌هایی را در نظر بگیرد و تسهیلات بانکی و ماشین‌آلات مورد نیاز را تامین کند، همچنین باید توجه داشت که بیشتر ماشین‌آلات معدنی موجود در کشور در معادن  فرسوده هستند و علاوه بر افزایش هزینه تولید، مصرف سوخت بالایی نیز دارند.

وی ادامه دهدکه ایران با داشتن ذخایر و تنوع بالای سنگ تزئینی، می‌تواند یکی از قطب‌های تولید و صادرات این محصول در جهان باشد، اما برای رسیدن به این هدف، باید بر روی افزایش کیفیت و ارزش افزوده محصولات، رعایت استانداردهای بین‌المللی، برندسازی و بازاریابی، تسهیل در انتقال پول و عوارض گمرکی، توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات معدنی و فرآوری، آموزش و نوآوری تمرکز کند.

جباری خاطرنشان کرد که قوانین سخت باعث شده  تا مالکان معادن نتوانند ماشین‌آلات نو وارد کنند.

 

ارسال نظر