شناسه خبر : 39874

اختصاصی چابک آنلاین؛

تکنولوژی تولید فولاد سبز دراختیار صنعت فولاد نیست

تکنولوژی تولید فولاد سبز دراختیار صنعت فولاد نیست

یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ظرفیت مجاز تولید فولاد کشور در حال حاضر را ۴۵ تا ۴۷میلیون تن دانست و اعلام کرد که با این حال، سال گذشته ۳۲ میلیون تن فولاد تولید شده که ۱۵ میلیون تن کمتر از ظرفیت اسمی است.

چابک آنلاین، سهیل سلمانیان، سیدرضا شهرستانی درگفتگو با چابک آنلاین، یکی از دلایل افت تولید زیر ظرفیت اسمی را مشکل حامل های انرژی مثل گاز و  برق برشمرد و توضیح داد که همین موارد، باعث افت تولید بین ۵  تا ۸ میلیون تن درسال می شود.

وی، درعین حال، افزود:درحالت کلی ،نوع مدیریت شرکت های فولادی و بخشنامه هایی که دائما صادر می شوند هم در کاهش افت تولید تاثیر گذار هستند.

در افق ۱۴۰۴ تولید فولاد در کشور ۵۵ میلیون تن هدف‌گذاری شده است.

شهرستانی، گفت: با توجه به ذخایر موجود عمقی و سطحی معادن کشور یکی از معضلاتی که این صنعت را از رسیدن به هدف ۵۵ میلیون تن تولید فولاد دورمی کند نوع استخراج از معادن و فقدان سیستم ریلی و جاده ای متناسب است به طوری که برای تولید ۵۵ میلیون تون فولاد، این صنعت نیازمند استخراج ۱۵۰ میلیون تن سنگ آهن است، هرچند که صنعت فولاد در صورت رسیدن به هدف ۵۵ میلیون تن در سال تا سال1404 معضلی برای تامین سنگ آهن ندارد.

این عضو  انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، افزود: ماشین آلات سنگین برای  معادن وارد شده اما مدتها است که در گمرک خاک می خورند.

وی،افزود:درحال حاضر ارزانترین فولاد دنیا در ایران تولید می شود و یکی از معضلات اصلی برای صادرات و واردات این محصول،موضوع ارز است.

شهرستانی ادامه داد:صنعت فولاد توانایی تولید اکثر محصولات فولادی را دارا است به طوری که در ۶ ما گذشته ۶ میلیون تن صادرات صورت گرفته است.

یک عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به ضرورت تولید فولاد سبز در کشور،تصریح کرد که این تکنولوژی همچنان دراختیار صنعت فولاد نیست و برای راه اندازی‌ تولید فولادسبز،دولت و مجلس باید حمایت هایی را به این صنعت اختصاص بدهند.

 وی،اذعان داشت:شرکت های اروپایی وآمریکایی موظف شده اندکه فولاد سبز را ۴۰ درصد بالا تر از فولادهای معمولی خریداری کنند، بنابراین حتی افزایش هزینه تمام شده برای تولید فولاد سبز درکشور، با این تضمین خرید پوشش داده می شود.

 

ارسال نظر