شناسه خبر : 31098

خرید طلا در بانک‌های مرکزی رکورد زد

خرید طلا در بانک‌های مرکزی رکورد زد

شورای جهانی طلا (WGC) اعلام کرد بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱۳۶ تن طلا به ارزش ۷۰ میلیارد دلار به ذخایر خود اضافه کردند که بیشترین میزان از سال ۱۹۶۷ تاکنون است. این داده‌ها بر تغییر نگرش نسبت به طلا از دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ تأکید می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹، بانک‌های اروپایی فروش خود را متوقف کردند و تعداد فزاینده‌ای از اقتصادهای نوظهور مانند روسیه، ترکیه و هند خرید کردند.

بانک‌های مرکزی طلا را دوست دارند زیرا انتظار می‌رود ارزش خود را در زمان‌های بحرانی حفظ کند و برخلاف ارزها و اوراق قرضه، به هیچ جایی وابسته نیست. طلا همچنین بانک‌های مرکزی را قادر می‌سازد تا تنوع ایجاد کنند.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، خرید در طول همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یافت اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ سرعت گرفت و بانک‌های مرکزی بین جولای و دسامبر ۸۶۲ تن خرید کردند.

بانک‌های ترکیه، چین، مصر و قطر اعلام کردند که سال گذشته طلا خریداری کرده‌اند. WGC گفت که حدود دو سوم طلای خریداری شده توسط بانک‌های مرکزی در سال گذشته به طور عمومی گزارش نشده است. بانک‌هایی که به طور مرتب اطلاعاتی در مورد تغییرات در ذخایر طلای خود منتشر نکرده‌اند، بانک‌های چین و روسیه هستند.

بر اساس گزارش رویترز، شورای جهانی طلا گفت که خرید بانک مرکزی در سال ۲۰۲۳ بعید است با سطح ۲۰۲۲ مطابقت داشته باشد. خریدهای بانک مرکزی کل تقاضای جهانی طلا را در سال گذشته به ۴۷۴۱ تن رساند که ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافته و بالاترین میزان از سال ۲۰۱۱ است.

ارسال نظر