شناسه خبر : 35596

اختصاصی چابک آنلاین؛

هوش مصنوعی معیشت هنرمندان هالیوود را به چالش کشید

هوش مصنوعی معیشت هنرمندان هالیوود را به چالش کشید

ظهور مدل های جدید هوش مصنوعی، از جمله Midjourney و DALL·E، باعث نگرانی هنرمندانی شده است که می ترسند این پیشرفت ها معیشت حرفه ای و کسب وکار آنها را به چالش بکشد.

چابک آنلاین، تهمینه منصوری روشن، با این حال، هنرمندان با استفاده از انواع تاکتیک ها برای محافظت از تولیدات خلاقانه خود، در حال مبارزه هستند.

در حال حاضر شاهد رشد سریع تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی هستیم، جایی که مرز بین واقعیت و تخیل به طور فزاینده ای مبهم و غیر قابل تشخیص است.

با پیشرفت‌های اخیر در فناوری تولید تصویر، امکاناتی که می‌توان ایجاد کرد بی‌پایان به نظر می‌رسد و نتایج چیزی جز شگفتی  و گاهی حتی وحشت برای مخاطبان نیست.

به عنوان مثال، تصویر تقلبی اخیر از پاپ فرانسیس را در نظر بگیرید که با یک کت سفید شیک ظاهر شده و  کاملاً توسط هوش مصنوعی ساخته شده است.

رئالیسم تصویر اوآنقدر متقاعد کننده بود که بسیاری را در ناباوری و بهت فروبرد.

در اینجا ، مرز بین آنچه واقعی هست و  نیست را به صورت کامل ، محو کرد.

ظهور مدل‌های جدید هوش مصنوعی، مانند Midjourney و DALL·E، به هر کسی این اجازه  را می‌دهد تا با نگارش چند کلمه در یک تصویر پیچیده و واقعی را بر اساس آثار هنری موجود در اینترنت و در عرض چند ثانیه ایجاد کند.

این پیشرفت‌ها ، بسیاری از هنرمندان را نگران معیشت خود کرده  و این سوال را ایجاد کرده که چرا مردم همچنان به پرداخت هزینه برای خرید آثار هنری ادامه ‌دهند.

هر چند که خودشان می‌توانند هنر مشابهی را تولید کنند.

به‌علاوه، این ابزارها بحث‌های داغی را در مورد اخلاقیات حرفه ای هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی به راه انداخته که با مقاومت افرادی مواجه شده‌اند زیرا این دسته از هنرمندان معتقدند این امر، نوعی سرقت هنری از نوع پیشرفته آن است.

اما هنرمندان با استفاده از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها، در حال مبارزه هستند تا از خروجی خلاقانه  خود محافظت کنند و شغل خود را در مواجهه با این پدیده جدید تضمین کنند.

photo_2023-07-12_12-19-48

گروهی از هنرمندان در سانفرانسیسکو، از جمله کاریکاتوریست سارا اندرسن و تصویرگر کارلا اورتیز، با طرح دعوای حقوقی علیه DreamUp، Midjourney، و Stable Diffusion، برای بازپس گیری کپی رایت و رضایت خود اقدام قانونی کردند و شکایتی را بر علیه کمپانی سازنده ترتیب د اه اند.

اورتیز یکی از مشهورترین طراح های هنری که برای یوبی سافت و استودیو مارول کار کرده است، مدتی است که عمیقاً نگران تأثیر هوش مصنوعی مولد بر آثار و معیشت هنرمندان بوده است.

او حدود یک سال پیش، یک ابزار تولید تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Disco Diffusion را کشف کرد اما به زودی متوجه شد که این برنامه از کارهای بسیاری از دوستانش بدون اطلاع یا رضایت آنها استفاده می کند.

اگرچه او در ابتدا این موضوع را به‌عنوان سرقت هنری ردکرد، اما معرفی برنامه‌های قدرتمندتری مانند Midjourney و Stable Diffusion که می‌توانند تصاویری «به سبک» یک هنرمند منتخب تولید کنند، بزرگی این پدیده را مورد توجه او قرار داد و آن را تبدیل به تهدیدی جدی برای هنرمندان کرده است.

روش های مبارزه هنرمندان

هنرمندان برای دفاع از اثار و معیشت خود در برابر هوش مصنوعی مولد، نه تنها به دادگاه بلکه به فناوری نیز روی آورده اند.

بر اساس این نیاز،تیمی در دانشگاه شیکاگو هفته گذشته نرم افزار رایگان خود به نام Glaze  را برای کمک به محافظت از آثار اصلی راه اندازی کردند.

این برنامه لایه‌ای از داده‌ها را بر روی تصاویر اضافه می‌کند که اگرچه برای چشم انسان نامرئی است، اما برای هوش مصنوعی "به عنوان یک ویروس عمل می‌کند و در نتیجه نمی تواند از این تصاویر به عنوان منبع اصلی بهره ببرد".

به گفته شاون شان، دانشجوی دکتری مسئول این پروژه، اگر هوش مصنوعی مولد با تصویری مواجه شود که توسط گلیز محافظت شده است، قادر به تجزیه و تحلیل دقیق و تکرار سبک آن نخواهد بود.

شان می‌گوید: "هوش مصنوعی خیلی سریع در حال تکامل است و باید حفاظ‌ها یا مقرراتی در اطراف آن وجود داشته باشد. "

 

ارسال نظر