شناسه خبر : 34420

اختصاصی چابک آنلاین؛

نتفلیکس به پرداخت غرامت ۲ میلیارد دلاری متهم شد!

نتفلیکس به پرداخت غرامت ۲ میلیارد دلاری متهم شد!

مستند "ملکه کلئوپاترا" از همان ابتدای ساخت آن جنجال‌های فراوانی ایجاد کرد، تا آنکه نهایتا موجب شکایت جدی و غرامت سنگینی برای نتفلیکس شد.

چابک آنلاین، تهمینه منصوری روشن، گروهی از حقوق‌دانان و باستان‌شناسان مصری از نتفلیکس بابت ساخت این مستند خواستار پرداخت غرامت دو میلیارد دلاری شدند.

 آن‌ها ادعا می‌کنند که این پلتفرم با پخش مستند جنجالی «ملکه کلئوپاترا» (Queen Cleopatra) تاریخ و تمدن مصر را تحریف کرده است. 

نتفلیکس در این سریال بر رنگین‌پوست بودن آخرین فرعون مصر باستان تأکید کرده  که اعتراض مردم و مقامات مصر را در پی داشته است.

درنامه این گروه که برای سازمان یونسکو (UNESCO) فرستاده شده آمده است که مصر حق دارد از این پلتفرم استریم و استودیو غرامت دو میلیارد دلاری دریافت کند. 

این نامه علاوه بر این، حق پیگرد قانونی برای پاسداری از میراث و تبار مصر باستان را برای مردم محفوظ می‌داند.

ادل جیمز» بازیگر نقش کلئوپاترا در این سریال به اعتراضات واکنش نشان داده و در مصاحبه با «گلمور» بریتانیا می‌گوید «کاملاً حق دارد» چنین نقشی را بازی کند: «تنها چیزی که می‌توانم در مورد [پیشینه کلئوپاترا] بگویم این است که ما [حقیقت را] نمی‌دانیم.» 

او اضافه می‌کند که به مرگ تهدید شده است: «تحت هیچ شرایطی قابل‌قبول نیست که با من یا هر کس دیگری چنین برخوردهایی بشود که با من و دیگر عوامل پس از اعلام پروژه شد. 

زاهی حواس» باستان‌شناس مصری و وزیر باستان‌شناسی مصر پیش‌تر گفته بود: «[این مستند] کاملاً جعلی است. 

او در مصاحبه با برنامه «حدیث القاهره» تأکید می‌کند: «ما علیه سیاهان موضع‌گیری نمی‌کنیم  و اگر همین اتفاق برای غاره آسیا پیش آمده بود، به آن معترض می‌شدم.»

با انتشار تریلر «ملکه کلئوپاترا»، یک وکیل مصری شکایتی علیه نتفلیکس ثبت کرد.

ملکه کلئوپاترا» ۱۰ مه از نتفلیکس پخش شد.

 

ارسال نظر