شناسه خبر : 33243

۱۰ بازی معروف که تبدیل به فیلم شدند

۱۰ بازی معروف که تبدیل به فیلم شدند

چندسالی می‌شود که تاثیر سینما در بازی‌های ویدیویی معکوس شده و حالا این بازی‌ها هستند که راهشان را به پرده سینما و قاب تلویزیون باز کرده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، در تازه‌ترین موارد سریال‌های The Last of us و SuperMario bros که از گیم‌هایی با همین‌نام ساخته شده‌اند توانسته‌اند توجه مخاطبان سینما و تلویزیون را جلب کنند و موفقیت چشمگیری در گیشه کسب کنند.

صنعت فیلم‌سازی و بازی سازی از ابتدا، دو مسیر متفاوت از هم را طی کرده‌اند. در سال‌های اخیر اما با پیشرفت روزافزون صنعت بازی‌های ویدیویی و ارتقای سخت‌افزاری کنسول‌ها که گرافیک و جزئیات خیره‌کننده‌ای را به بازی‌ها آورده، صنعت گیم‌ در جهان نسبت به روزهای آغازین، کاملا دگرگون شد.

در ابتدا این صنعت بازی بود که از سینما تاثیر گرفت و داستان‌پردازی، شخصیت پردازی و سناریونویسی در آن بسیار جدی گرفته شد و ویدیوگیم‌ها به مرحله‌ی جدیدی از صنعت سرگرمی وارد شدند. بازی‌های ویدیویی از چیزی که در آن بازیکنان تنها به مرحله رد کردن می‌پرداختند و با تمام کردن چالش‌های بازی، آن را کنار می‌گذاشتند تغییر کرد و پلیرها درگیر شخصیت‌های بازی، روایت و خط داستانی شدند و ویدیوگیم بیش از هر زمان دیگری حس و حال سینمایی به خود گرفت.

حالا چند سالی می‌شود که روند تاثیرگذاری یک‌طرفه سینما در صنعت بازی‌های ویدیویی معکوس شده و این‌بار بازی‌های ویدیویی راه‌شان را به صنعت سینما باز کرده‌اند.

فیلم‌سازان همیشه به دنبال داستان‌هایی از دیگر اشکال هنری محبوب برای اقتباس بوده‌اند و ویدیوگیم‌ها که یک شکل هنری به سرعت در حال رشد هستند، سرشارند از داستان‌های جذاب و شخصیت‌های دوست‌داشتنی. اما این فرم هنری جدید، به‌گونه‌ای به سخت‌ترین ژانر برای انطباق با فیلم و سینما تبدیل شد و صنعت سینما در سه دهه گذشته با این معما دست و پنجه نرم می‌کرد که چرا فیلم‌ها و سریال‌هایی که از بازی‌های ویدیویی اقتباس شده‌اند موفق عمل نمی‌کنند.

سال ۱۹۹۳ سال آغاز ورود بازی‌های ویدیویی به سینما بود. در آن سال اولین اقتباس لایواکشن از بازی ویدیویی «برادران سوپر ماریو» در تاریخ ۲۸ مه اکران شد اما به دلیل عدم وفاداری به داستان بازی‌ ویدیویی ماریو، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. این فیلم از زمان اکرانش تاکنون پای ثابت لیست «بدترین فیلم‌های ساخته شده تاکنون» قرار دارد.

تقریباً سی‌سال از اکران نسخه اولیه فیلم «برادران سوپرماریو» می‌گذرد و حالا انیمیشن آن که با اقتباس از مجموعه بازی‌های کلاسیک ماریو ساخته شده، در تاریخ ۵ آوریل ۲۰۲۳ در ایالات متحده روی پرده سینما رفت و توانست در مدت زمان کوتاهی، چندین رکورد گیشه را جابجا کند. انیمیشن «برادران سوپر ماریو» تا به حال توانسته با فروش ۸۷۱.۸ میلیون دلاری، عنوان «پرفروش‌ترین فیلم تمام دوران براساس یک بازی ویدیویی» را به نام خود بزند. این انیمیشن از زمان عرضه تاکنون براس سومین هفته متوالی توانسته صدر جدول باکس‌آفیس را از آن خود بکند.

تاریخچه بازی سوپرماریو

سوپرماریو (Super Mario)، یک بازی کلاسیک و فانتزی است که توسط کمپانی نینتندو ساخته شده و برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ عرضه شد. شخصیت اصلی آن «ماریو» نام دارد. اما در ایران به نام «قارچ‌خور» معروف شده است. در این بازی کاراکتر «پرنسس» که معشوقه ماریو است توسط دشمن او یعنی کاراکتر باوزر دزدیده شده و ماریو با همراهی برادرش «لوئیجی» و سایر اعضای خانواده‌اش بدنبال نجات پرنسس است.

ساخت و عرضه انیمیشن برادران سوپرماریو یک قبل و بعد تاریخی در ورود کمپانی نینتندو به صنعت سینما به شمار می‌رود و این غول ژاپنی بازی‌ساز حالا می‌تواند محافظه‌کاری که در ورود به فیلم‌سازی در دهه‌های گذشته داشت را کنار بگذارد.

به نظر می‌رسد که کمپانی نینتندو پس از کسب موفقیت چشمگیر در اکران انیمیشن «برادران سوپرماریو» مشتاق است که ساخت فیلم‌های دیگری را هم دنبال کند و بعید است که نینتندو از این معدن طلای تازه کشف شده دست بکشد.

خالق کاراکتر ماریو: به ماجراجویی در هنر هفتم ادامه می‌دهیم

شی‌گِی میاموتو، خالق ژاپنی شخصیت ماریو و تهیه‌کننده انیمیشن «برادران سوپر ماریو» هم اخیرا در مصاحبه‌ای اخبار ضد و نقیض درخصوص ادامه دادن کمپانی نینتندو به فیلم‌سازی را تایید کرده و گفته که «نینتندو به ماجراجویی‌اش در هنر هفتم ادامه خواهد داد. این کمپانی مانند یک آژانس استعداد است و خلاقیتش نمی‌تواند تنها محدود به بازی‌های ویدیویی شود.»

کمپانی نینتندو در انیمیشن «برادران سوپر ماریو» روی گروهی از کاراکترهای این بازی سرمایه‌گذاری کرده و در خط داستانی‌اش از آن‌ها بهره برده است. شخصیت‌هایی مانند ماریو، لوئیجی، پیچ، تاود و باوزر از آغاز تا پایان انیمیشن در خط داستانی حضور دارند اما به هرحال هریک از این شخصیت‌ها پتانسیل این را دارند که به‌صورت جداگانه موضوع ساخت یک انیمیشن دیگر قرار بگیرند.

فیلم‌ها و سریال‌های محبوب اقتباس‌شده از بازی‌های ویدیویی

۱. سریال آخرین بازمانده از ما (۲۰۲۳ Last of us)

سریال آخرین بازمانده از ما یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی در ژانر پسا-آخرالزمانی است که توسط کریگ مازن و نیل دراکمن برای شبکه HBO ساخته شده است. این سریال براساس بازی ویدیویی به همین نام که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد ساخته شده است. داستان آن در سال ۲۰۲۳، بیست سال پس از نوعی آلودگی قارچی گسترده جریان دارد که باعث همه‌گیری جهانی شد؛ یک قاچاقچی به‌نام جوئل (پدرو پاسکال) وظیفه دارد نوجوانی به‌نام الی (بلا رمزی) را در سرتاسر ایالات متحده پس از آخرالزمان همراهی کند.

این مجموعه نقدهای مثبتی دریافت کرد و از اجراها، نویسندگی، طراحی صحنه، و موسیقی متن تقدیر شد؛ تعدادی از منتقدان آن را بهترین اقتباس از یک بازی ویدئویی نامیدند. افتتاحیهٔ مجموعه در روز نخست توسط ۴٫۷ میلیون بیننده تماشا شد که دومین افتتاحیهٔ پربینندهٔ اچ‌بی‌او از سال ۲۰۱۰ بود. این سریال در ژانویهٔ ۲۰۲۳ برای فصل دوم تمدید شد.

۲. فیلم آنچارتد (۲۰۲۲ Uncharted)

آنچارتد فیلمی آمریکایی در ژانر اکشن-ماجراجویی به کارگردانی روبن فلیشر است که در سال ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. این فیلم براساس یک مجموعه بازی ویدیویی به همین‌نام ساخته شده و توسط سونی اینتراکتیو اینترتینمنت به نمایش درآمد. این فیلم نقدهای ضد و نقیضی از سوی منتقدان دریافت کرده؛ فیلم‌نامه، انتخاب بازیگران و عدم اصالت در فیلم با نقدهای منفی منتقدان همراه بود. آنچارتد بیش از ۴۰۱ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته ‌است.

۳. فیلم مورتال کمبت (۲۰۲۱ the Mortal Kombat)

مورتال کمبت یک فیلم سینمایی در ژانر رزمی-فانتزی به کارگردانی سایمون مک کوید و محصول سال ۲۰۲۱ آمریکاست. این فیلم براساس یک مجموعه بازی ویدیویی به همین‌نام و برای شبکه اچ‌بی‌او مکس ساخته شده است. این فیلم در سراسر جهان تاکنون ۸۴.۴ میلیارد دلار فروش داشته است.

۴. انیمیشن سونیک خارپشت ۲ (۲۰۲۲ Sonic the Hedgehog ۲)

انیمیشن سونیک خارپشت ۲ یک انیمیشن تخیلی اکشن ماجراجویی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی جف فاولر است و برپایه‌ی یک مجموعه بازی‌های ویدیویی به همین نام از شرکت سگا ساخته شده است. این فیلم دنباله‌ی سونیک خارپشت ۲۰۲۲ است.

سونیک خارپشت ۲ با میزان فروش ۴۰۵ میلیون دلار در سراسر جهان عملکرد موفقی را در گیشه ثبت کرد و منتقدان سینمایی از سکانس‌های اکشن، اجراها، طنزها و شخصیت‌های آن تمجید کردند اما از فیلمنامه، زمان اجرا و سرعت پیشروی فیلم انتقاد کردند. یک فیلم سوم برای انتشار در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۴ و یک سری اسپین آف با تمرکز بر ناکلز در حال توسعه هستند.

۵. فیلم مهاجم مقبره (Tomb Raider ۲۰۱۸)

فیلم مهاجم مقبره اثری در ژانر اکشن-ماجراجویی و به کارگردانی رور اوثاگ است. این فیلم توسط کمپانی فیلم‌سازی برادران وارنر و براساس یک بازی ویدیویی به همین نام که در سال ۲۰۱۳ عرضه شده بود ساخته شده است.

این فیلم تاکنون ۲۷۴.۶ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته و در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشته است.

۶. فیلم وارکرفت (Warcraft ۲۰۱۶)

وارکرفت فیلمی آمریکایی و در ژانر حماسی-فانتزی به کارگردانی دانکن جونز است. این فیلم براساس مجموعه بازی‌های ویدیویی وارکرفت ساخته شده و داستانی در دنیای آزروت اتفاق می‌افتد. وارکرفت در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۶ در ایالات متحده روی پرده سینماها رفت و تاکنون در سراسر جهان ۴۳۹ میلیون دلار فروخته است.

۷. فیلم اساسینز کرید (Assasins Creed ۲۰۱۶)

اساسینز کرید یک فیلم اکشن ماجراجویی-فانتزی به کارگردانی جاستین کرزل و محصول سال ۲۰۱۶ آمریکاست. این فیلم براساس یک مجموعه بازی ویدیویی به همین‌نام از شرکت یوبی‌سافت ساخته شده است. اساسینز کرید ۲۰۱۶ با واکنش منفی منتقدان و تماشاگران همراه شد و از آن به عنوان یک شکست هنری یادمی‌شود. این اثر تاکنون در سراسر جهان ۲۴۰.۶ میلیون دلار فروخته است.

۸. انیمیشن پوکمون کارگاه پیکاچو (۲۰۱۹ Pokémon Detective Pikachu)

انیمیشن پوکمون: کارگاه پیکاچو محصول سال ۲۰۱۹ به کارگردانی راب لترمن است که براساس یک مجموعه بازی ویدیویی به نام Pokémon ساخته شده است. این انیمیشن در زمان اکران به پرفروش‌ترین فیلم اقتباسی از بازی‌های ویدیویی تبدیل شد و در سراسر جهان ۴۴۹.۷ میلیون دلار فروش داشت.

۹. فیلم شاهزاده پارس: شن‌های زمان (۲۰۱۰ Prince of Persia: The Sands of Time)

فیلم شاهزاده پارس: شن‌های زمان در ژانر اکشن-فانتزی و در سال ۲۰۱۰ در سینماهای جهان ساخته شد و به نمایش درآمد. این فیلم براساس یک مجموعه بازی ویدیویی به نام Prince of Persia  ساخته شده است. این فیلم در گیشه‌های سراسر جهان ۳۳۶.۳ میلیون دلار فروخته است.

۱۰. سریال خلافکاران لندن (Gangs of London ۲۰۲۰)

سریال خلافکاران لندن یک سریال تلویزیونی اکشن-جنایی بریتانیایی است که براساس یک بازی ویدیویی به همین نام تولید شده است. داستان این سریال براساس رقابت‌های بین باندهای رقیب و سایر سازمان‌های جنایتکار در لندن امروزی است.

 

ارسال نظر