شناسه خبر : 31495

مسیری که سینمای ایران باید در آینده طی کند، راه میانبُر ندارد

مسیری که سینمای ایران باید در آینده طی کند، راه میانبُر ندارد

منتقد سینما گفت: سرمایه گذاری مستقیم نهادها در سینما در هیچ دوره‌ای جواب نداده است. نهادهای خصوصی در جامعه باید بسازید که ایده‌هایشان را از طریق همکاری با کمپانی‌های خصوصی با مخاطب در میان بگذارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، امیر قادری ضمن تاکید بر این‌که نهادها باید در سود و زیان فیلم شریک باشند، گفت: این مسیر که سینمای ایران باید در آینده طی کند، راه میان بر ندارد. این که خود نهادها بخواهند این کار را انجام دهند اشتباه است. در کنارش فیلم خارجی هم به عنوان رقیب باید اکران شود. در این شرایط کم کم مردم با سینما آشتی می کنند.

وی با تاکید بر این که فارابی و اوج می توانند مثل یک کمپانی با تراز مالی شفاف وارد بورس شوند افزود: آنها باید در یک چالش اقتصادی با تماشاگر واقعی ایران شرکت کند. فارابی امسال مجبور شد یک حرکت کوتاه مدت انجام دهد تا جشنواره برگزار شود. معتقدم فیلم های جشنواره امسال توانایی این که پرفروش بشوند را ندارند.

قادری ادامه داد: در بین محصولات اوج فیلم «غریب» مضمونی غیرایدئولوژیک، مردمی و جذاب و ساختاری حرفه ای دارد. در بین فیلم های فارابی هم «جنگل پرتقال» جزو محصولات کم خرج تر و «متروپل» جزو محصولات گران‌تر قابل قبول است. سینمای ایران امسال دو سه تا فیلم قابل قبول خودش را داشت. البته وجود یک محصول خوب دلیل بر درست بودن روش نیست. وقتی چند فیلم ارگانی می سازی، بالاخره یکی خوب در می آید.

این منتقد افزود: در سال های گذشته فیلم هایی داشتیم که ظاهر مستقل داشت ولی محصول یک نهاد بود. همین که امسال عنوان ارگان ها بالای سر فیلم هاست یک گام به جلو به سمت شفافیت است.

به جشنواره امسال باید به عنوان یک دوره گذار نگاه کرد

وی با تاکید بر این که امسال سهم ارگانی و نهادی جشنواره خیلی زیاد بود توضیح داد: تا وقتی که این سینما بتواند مردمی بشود و از طریق انتخاب اقتصادی آزاد مردم محصولاتش را بسازد، تا آن موقع نهادها باید فیلم هایشان را تولید کنند. الان بحث تحریم و سانسور نیست. بحث این است که مخاطب با این سینما قهر کرده است. به جشنواره امسال باید به عنوان یک دوره گذار نگاه کرد. باید به یک شکلی چراغ سینما را روشن نگه داشت تا چوب را به دست سینمای مردمی بدهیم. منظور از سینمای مردمی سینمای جریان اصلی و اکشن و کمدی و ملودرام نیست. من سینمای تجربی مستقل را هم بخشی از سینمای مردمی می دانم که مخاطب خودش را دارد.

برنامه «هفت» باید عذرخواهی می کرد

منتقد برنامه «هفت» درباره صحبت‌های ابوالقاسم طالبی در این برنامه تلویزیونی گفت: شوخی ابوالقاسم طالبی نباید گفته می شد. حتی در مورد کسانی که شما مطمئن هستید خطاکار هستند هم نباید گفته می‌شد. چه رسد به کسانی که درباره شان اطمینان ندارید. اما از آن طرف بخشی از سینما می گوید این حرف چه لقمه چربی است که من علیه بخش دیگری از سینما حرف بزنم. برنامه هفت باید به شکل صریح عذرخواهی می کرد. چون گفتن این حرف هیچ توجیهی ندارد.

ارسال نظر