شناسه خبر : 29071

شازده کوچولو در عمارت سعدی

شازده کوچولو در عمارت سعدی

تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» اقتباسی از داستان شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری است که توسط امیر شیخ جبلی بازآفرینی و کارگردانی شده و این‌روزها در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان روی صحنه است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، امیر شیخ جبلی، درباره شیوه اقتباس این نمایش از داستان شازده کوچولو اثر آنتوان دوسنت اگزوپری توضیح داد: اگزوپزی داستانی فلسفی و شاعرانه نوشته که باید برای قاب صحنه به زبان صحنه برگردان می‌شد و ازآنجاکه اقتباس یک روند دگردیسی برای زیستی تازه در زیستگاهی تازه است من به‌عنوان اقتباس‌گر در این بازتعریف ضمن وفاداری به اصل داستان، منطبق با شرایط زبانی، فرهنگی و جامعه‌ مخاطب به بازآفرینی این اثر دست زدم.

نویسنده و کارگردان نمایش شازده کوچولو افزود: در این فرآیند یعنی تبدیل آن از ساختار داستانی به ساختار نمایشی برای مخاطب کودک و نوجوان، تلاش کردیم که در عین وفادار بودن به اصل قصه، در شکل و شیوه‌ روایت داستان و انتقال هر چه‌بهتر مضمون بازنگری صورت پذیرد.

او در خصوص تغییرات ایجادشده در متن این داستان برای مناسب‌سازی برای نمایش نیز گفت: کلام تا آنجا که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اثر اجازه داد به تصویر و عمل نمایشی تبدیل شد؛ ضمن اینکه سعی بر آن بوده که این جرح ‌و تعدیل‌ها بدون صدمه به درون‌مایه اثر صورت پذیرد.

62442149

شیخ جبلی ادامه داد: همچنین با کم کردن بخشی از مداخله‌های راوی و حذف بخش‌های گفتگوی محور ابتدایی و با ایجاد کنش‌های دراماتیک در صحنه‌های مختلف، سعی شد تا در جذب و همراهی مخاطب تا پایان درام موفق عمل کند.

این کارگردان به دلیل انتخاب این اثر برای اجرای صحنه‌ای تصریح کرد: جنبه‌های عمیق انسانی و زیبایی و جذابیت که داستان شازده کوچولو در ذات خود دارد و همچنین دارا بودن مضمونی عمیقاً انسانی که با برگردان مناسب می‌تواند با فرهنگ و شرایط زیستی مخاطب منطبق شود، همراه با ظرافت‌های درونی و نمادین شخصیت‌ها می‌تواند روی رشد سنی و فکری مخاطب بر تفکر و رفتار او تأثیرگذار باشد.

او اضافه کرد: این اثر اولین دور اجرای عمومی خود را پشت سر می‌گذارد و با توجه به استقبال بسیار خوب در این فاز اجرایی، قاعدتاً برنامه‌ریزی برای دوره‌های بعدی اجرا در حال انجام خواهد بود.

شیخ جبلی گفت: این تئاتر منتخب فراخوانی است که از سوی خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان در سال ۱۴۰۰ در خصوص حمایت از آثار فاخر نمایشی منتشر شد و امیدواریم همچون دیگر آثار تولیدی گروه بخت حضور در جشنواره را نیز داشته باشد.

62442146

نویسنده و کارگردان نمایش شازده کوچولو با اشاره به مشکلات پیش رو در حوزه تئاتر نیز خاطرنشان کرد: فضای مجازی ‌به‌عنوان بزرگ‌ترین بستر تبلیغ تئاتر این روزها در دسترس ما نیست. ما به شیوه‌ قدیمی چاپ و پخش تراکت روی آورده‌ایم که هزینه زیادی داشته و در توزیع آن‌هم با چالش روبرو هستیم. در این میان شهرداری می‌تواند و امکاناتش را هم دارد که هم در اطلاع‌رسانی شهری کمک کند و هم به لحاظ مالی کمک‌کننده بوده و نمکی بر این‌ آش بریزد، اما صد افسوس که ...؛ اما خدا را شکر که مانند آثار دیگرِ گروه در گذشته از همان روزهای اول از این اثر نیز استقبال عمومی صورت پذیرفته و به‌جرئت می‌توان گفت که مخاطبان، مُبلغ ما برای اطلاع‌رسانی شدند. 

او بیان کرد: در این نمایش، امیر شیخ جبلی، جانیار فخار، پریناز سیم بان، پریسا طبیبیان، میترا آقایی، عماد شفیعا، نسیم موسوی، هستی شرفی، سپهر مظاهری، آوین آرام، آنیتا نصوحی، محمدرضا اکبری، پریناز عشوری و علی سلیمانی به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین آهنگساز پویا فرهنگ پژوه، طراح صحنه و لباس الهه جابرزاده انصاری، امیر شیخ جبلی و سپیده محمدی، صداپیشگان پویا فرهنگ پژوه، آوینا هنری، امیر شیخ جبلی، دانیتا دباغ، زهرا گرک یراقی، پریناز سیم بان و میترا آقایی و طراحان گریم مینا سلمانی و نازنین شیخ جبلی هستند.

62442144

شیخ جبلی افزود: در این نمایش زهرا آقاسی مدیریت صحنه را به عهده داشته است، کیمیا واثقی و رویا یزدانی به‌عنوان منشی صحنه و مریم عطایی اجرای نور در نمایش را عهده‌دار بوده است، همچنین صوت و افکت به عهده حدیث امینی، عکاس محمدرضا شریف و مبینا دشتی و هماهنگی را علی حاج محمدی انجام داده است.

به گزارش ایسنا، تئاتر موزیکال «شازده کوچولو» اقتباسی از داستان شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری به نویسندگی و کارگردانی امیر شیخ جبلی با حمایت خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان - کاری از گروه تئاتر نگار سبز و آموزشگاه هنرهای نمایشی سایه است که تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱ هرروز ساعت ۱۶ در محل «تماشاخانه ماه» واقع در اصفهان، خیابان استانداری، گذر سعدی و عمارت سعدی روی صحنه خواهد بود.

 

ارسال نظر