شناسه خبر : 23194

«رویای سهراب» تابستان اکران می‌شود

«رویای سهراب» تابستان اکران می‌شود

علی‌ قوی‌تن کارگردان «رویای سهراب» معتقد است سینماگران در سال‌های اخیر باعث شدند تا ذائقه مخاطبان سینما به سمت فیلم‌های کمدی و سطحی برود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، علی قوی تن (کارگردان و بازیگر سینما) درباره ساخت و حضور بین‌المللی فیلم «رویای سهراب» که به بخشی از زندگی سهراب سپهری می‌پردازد و او خود به عنوان بازیگر نقش اصلی در آن حضور دارد، گفت: «رویای سهراب» درباره یک شاعر نامدار و محبوب ایران است و قطعا مردم دوست دارند در فیلمی از «سهراب سپهری»، روایتی از او ببینند که در تصورات‌شان هست و از جهاتی هم ما ملزم هستیم که زوایای دیده‌نشده‌ای را از شخصیتی چون سهراب نشان بدهیم و این تقابل، کار فیلمساز را سخت می‌کند. 

قوی تن با باشاره به اینکه این فیلم به ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی سهراب می‌پردازد، اظهار کرد: فیلم «رویای سهراب» یک فیلم بیوگرافی نیست بلکه راوی زوایای پنهان و دیده نشده‌ای از سهراب سپهری است. 

این کارگردان سینما تصریح کرد: از سال ۹۰ دغدغه‌ام بود و دوست داشتم فیلمی درباره «سهراب سپهری» بسازم. دلیل سال‌ها توقف و تعمق من این بود که فکر کردم اگر فرد دیگری این توان، دغدغه و تمایل را دارد، درباره سهراب فیلمی بسازد اما در نهایت قرعه به نام خود من افتاد. آخر سال ۹۶ برنامه‌ریزی کردیم تا پیش‌تولید را شروع کنیم و در اواخر بهار ۹۷، فیلمبرداری فیلم پس از صدور پروانه ساخت از معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، به طور رسمی شروع شد و فیلمبرداری فیلم در کاشان و حوالی کاشان به‌انجام رسید. 

وی ادامه داد: حساسیت‌هایم در ساخت فیلم براساس یافته‌های تحقیقاتی‌ام و اینکه بتوانم از این شاعر پرآوازه تصویری درست ارائه دهم، بیشترین دغدغه‌ام در «رویای سهراب» بود. از طرفی تلاش کردیم تا کار بازیگران فیلم (که از بین چهره‌های پرکار و شناخته‌شده انتخاب شده بودند) در مدت زمانی که برای فیلمبرداری درنظر گرفته بودیم به اتمام برسد، اما قرارداد بازیگران فیلم تمام شد و کار به دلیل حساسیت‌هایی که ذکر کردم به اتمام نرسید. 

قوی‌تن در ادامه گفت: سال گذشته به جشنواره فیلم فجر نزدیک شده بودیم و پیشنهادهایی جهت ارائه و شرکت فیلم در جشنواره مطرح شد اما از نظر من، فیلم کامل نبود و در واقع با آن چیزی که فکر می‌کردم باید باشد، فاصله داشت. در ادامه، در سال ۹۹ فرصتی دست داد تا گروه بازیگران و عوامل فنی را باردیگر دعوت به همکاری کردم و ۱۲ روز وقت گذاشتیم تا مرحله دوم فیلمبرداری انجام شود. سپس تدوین، صداگذاری و تصحیح‌رنگ و… به انجام رسید و سرانجام فیلم آماده نمایش شد. 

علی قوی‌تن که به تازگی پروانه نمایش فیلم جدید خود را دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: نظرمان این بود که فیلم در سال گذشته اکران شود اما با وجود اینکه «رویای سهراب» فیلمی است که مردم دوست دارند آن را در زمان مناسبی ببینند، شرایط اکران سینماها به گونه‌ای است که گویا سینماهای سرگروه تغییری داشته‌اند و ماجراهایی که در جشنواره فیلم فجر رقم خورد، ما را بر آن داشت که جایگاه جشنواره‌ای فیلم «رویای سهراب» را نیز در نظر بگیریم و این فیلم را اول در جشنواره‌ها و فستیوال‌های معتبر شرکت دهیم و سپس در اولین فرصت اکران داخلی آن را فراهم سازیم. در این زمانه سخت ما جرأت کردیم و دو سال برای ساخت یک فیلم فرهنگی از مال و جان‌مان مایه گذاشتیم، حالا می‌ماند که در این گیرودار عجیب و غریب، سکاندارها و اختیارداری سالن‌های سینماها چطور همراهی کنند تا فیلم برای مردم به نمایش درآید. 

کارگردان رویای سهراب درباره برنامه دقیق اکران این فیلم عنوان کرد: با صحبت‌هایی که با پخش‌کننده و سازمان سینمایی داشته‌ایم، قرار شده بعد از دهه اول محرم در اواسط تابستان اگر شرایط مهیا بود فیلم را اکران کنیم.

وی همچنین با اشاره به حضور در جشنواره‌های خارجی گفت: رویای سهراب در ۵ جشنواره مختلف و معتبر از جمله چین، هند، تاجیکستان، ازبکستان نمایش داده شده است و مخاطبان مردمی استقبال فوق‌العاده‌ای از آن کردند. 

او اظهار داشت: بنیاد سینمایی فارابی از پیش از تولید تا حتی زمان پس تولید، دلسوزانه ما را همراهی کرده است. بحث من صرفا حمایت مادی نیست. مسئولان بنیاد سینمایی فارابی در دوره گذشته، دوستانه همراهی کردند و نشان دادند که به دنبال تولید فیلم‌های ارزشمند و فرهنگی هستند و فقط شعار نمی‌دهند.الحق و الانصاف در زمان ساخت فیلم سینمایی «رویای سهراب» مشوق ما بودند و احساس می‌کردیم حمایتی پشت این نوع سینماست. امیدوارم سکانداران سالن‌های سینمایی کشور و همچنین مسئولان جشنواره‌های داخلی، فیلم‌های فرهنگی را به بهای سرگرمی تماشاگران رها نکنند، چون ما باید مخاطب بسازیم. متاسفانه در این سال‌ها ما سینماگران باعث شدیم ذائقه مخاطبان به سمت آثار کمدی و سطحی برود و این کار تهدیدی برای سینمای ایران محسوب می‌شود.

قوی‌تن با اشاره به تحقیق و پژوهش طولانی این فیلم افزود: «سهراب سپهری» در سپهر ادبیات ایران از جایگاهی ویژه برخوردار است که بخشی از آن به تصویرسازی و سبک‌روایی او برمی‌گردد و بخشی به روایت صمیمانه و زبان نرم و پاک وی که تلاش کردیم در فیلم وجود داشته باشد. شاید مردم ما کمتر در جریان باشند اما اکثر کتاب‌های سهراب به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و آنقدری از شاخصه‌های اثرگذاری و برقراری ارتباط جهانی برخوردار بوده‌ که فکر می‌کنم حتی فیلم «رویای سهراب» پتانسیل نمایش خارجی هم داشته باشد. 

این کارگردان سینما تاکید کرد: مکاشفه‌های شاعرانه «سهراب سپهری» در نقاشی هم نمود داشت و او را صاحب سبکی متفاوت کرد؛ به طوری که علاوه بر اینکه وجه شاعرانگی سهراب به او جایگاهی ممتاز بخشیده، آثار نقاشی او همچنان منحصربه‌فرد هستند و نامش را به عنوان رکورددار قیمت نقاشی مدرن ایرانی در حراج‌های هنری به ثبت رسانده است. 

وی با بیان اینکه عشق به ریشه‌های هویتی در کنار حرکت به سمت نگاهی مدرن از ویپگی‌هاس سهراب است، تصریح کرد: اینها همگی رازی است که سبب می‌شود بر طرفداران سهراب در نسل‌های جدید هم همچنان اضافه شود. به نظرم تولید فیلمی درباره «سهراب سپهری» در سینمایی که کمتر به شعر و ادب خود توجه داشته، اتفاقی مثبت است که می‌تواند دریچه‌ای تازه را در رابطه نسل جدید با سینما بگشاید. 

علی قوی تن در پایان تاکید کرد: امیدوارم شرایط سینما به گونه‌ای پیش برود که ما در زمانی مناسب و مهیا این فیلم را روی پرده سینما نمایش دهیم. 

علی قوی تن، بهاره کیان افشار، ترلان پروانه، لاله اسکندری، مهدی سلطانی، ابوالفضل میری، مینا جعفرزاده، حسین محمدیان، فروغ امجدی، ابوالفضل میری، غزاله اکرمی، داود خلیلی، حسن علیرضایی، مرتضی مرتضایی، شادی عزیزی، مهرداد داوری و فاطمه کرمپور بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 

ارسال نظر