شناسه خبر : 23160

سریال‌های عطاران فقط امکان بازپخش دارد!

سریال‌های عطاران فقط امکان بازپخش دارد!

امیر وفایی نویسنده فیلم‌نامه سریال‌های طنز ضمن اشاره به افت کارهای نمایشی طنز در کنداکتور تلویزیون تأکید کرد فیلمنامه‌هایی مشابه سریال‌های طنز رضا عطاران دیگر مجوز ساخت نمی‌گیرند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، امیر وفایی نویسنده فیلمنامه‌ها و برنامه‌های طنز درباره جای خالی سریال‌های طنز موفق در کنداکتور شبکه‌های سیما به بیان کرد: این بنا را خود تلویزیون گذاشته و الان سال‌هاست همه انتظار دارند لااقل در ایام رمضان یک یا دو سریال طنز پخش شود، اما اینکه چرا پخش نمی‌شود دلایل مختلفی دارد.

تلویزیون به پیشنهادهای طنز بدبین شده است

وی ادامه داد: گاهی تقصیر تلویزیون نیست و سازمان هم به کارهای طنزی که پیشنهاد می‌شود بدبین شده است. ما طنزها و کمدی‌هایی که از آن‌ها استقبال نشده زیاد داشته‌ایم. سریال‌هایی که بازیگرانش هم بازیگرانی بوده‌اند که سال‌ها در حوزه طنز و کمدی فعالیت کرده‌اند و یا عواملش دستی در این حوزه داشته‌اند اما خروجی کار از ابتدا مایه‌دار نبوده و یا پروسه ساخت شتابزده داشته‌اند.

این نویسنده اضافه کرد: نبود سریال طنز به ماه رمضان هم محدود نمی‌شود و ما حتی در نوروز امسال، درام‌هایی داشتیم که در حالت معمول شاید به پخش نرسد و مناسبتی باشد.

نویسنده سریال «نون.خ» با اشاره به اینکه باید این فرایند را دو طرفه نگاه کرد، افزود: هم سفارش دهنده خیلی جواب خوبی از کارهایی که به او ارائه شده نگرفته است و هم سفارش گیرنده گاهی بابت زحمتش قدر ندیده و احساس کرده است ساخت کمدی به تلاشش نمی‌ارزد.

مخاطب تلویزیون قابل مقایسه با پلتفرم‌ها نیست

این نویسنده که این روزها سریال «راز بقا» را در حال پخش از پلتفرم‌ها دارد درباره اینکه چقدر علاقه داشته است این سریال از تلویزیون به پخش برسد گفت: من واقعاً فکر می‌کنم مخاطب تلویزیون عجیب و غریب است و هنوز با پلتفرم‌ها قابل مقایسه نیست، بازتابی که از تلویزیون می‌گیریم به مراتب بیشتر است و گاهی دریایی از کامنت و نظر به سمت شما می‌آید. با این حال پلتفرم به خاطر هزینه‌هایی که برای یک سریال می‌کند، می‌تواند بستر مناسبی برای کار باشد.

وی اضافه کرد: بیننده تلویزیون خیلی بیشتر است اما در شرایط عادی است که می‌توان انتخاب کرد که در تلویزیون کار کنید که مخاطب بیشتری داشته باشید، وگرنه گاهی ترجیح می‌دهید آنچه را که دوست دارید بنویسید و آدم‌های محدودتری نگاه کنند. نمی‌گویم الان شرایط اینگونه است و خط قرمزها گاهی در پلتفرم و تلویزیون انگار موازی هم هستند، اما در تلویزیون گاهی می‌نویسم و ممیزی می‌شود اما در همین تلویزیون و در شبکه‌ای دیگر برای یک طنز مشابه ممیزی نشده است.

وفایی با اشاره به رویکردهای یکسان در پلتفرم‌ها و تلویزیون عنوان کرد: این مسئله نسبی است، یک روز یک چیز ممیزی نمی‌شود، فردایش در همان پلتفرم هم ممیزی می‌شود. در تلویزیون هم گاهی همین قدر سلیقه‌ای است و بستگی دارد که آدمی که بالای سر کار است چه کسی باشد چون ناظران پخش در تلویزیون هم ممکن است بی هیچ دلیلی کاری را تایید کنند یا تایید نکنند.

سریال‌های عطاران بازپخش می‌شود اما دیگر امکان ساخت مشابهش وجود ندارد

وی با اشاره به سریال‌های طنز رضا عطاران که همچنان در بازپخش محبوب مخاطبان است بیان کرد: کارهای طنزی که الان ساخته می‌شود در حد کارهای گذشته نیست، سریال‌هایی که عطاران ساخته است و هنوز شبکه‌ها پخش می‌کنند هم دیگر امکان ساخت ندارد و اگر الان همین فیلمنامه‌ها را بنویسید مجوز ساخت نمی‌گیرد.

نویسنده «نون.خ» درباره دیگر دلایل نبود طنزهای خوب در تلویزیون بیان کرد: از دیگر دلایل عمده نبود طنزهای خوب بازاری شدن آن است، وقتی کارهای طنز بازار را گرفت و نگاه مخاطب را جذب کرد، نویسنده و کارگردانی هم که بر این حوزه تسلط نداشتند وارد کار شدند چون حس کردند هر اثری در این حوزه دیده می‌شود. مثل زمانی که زنده یاد حمید لبخنده سریال‌هایی چون «در پناه تو» را ساخت و یک باره بسیاری به ملودرام‌های این چنینی روی آوردند. اینجا هم کسانی وارد شدند که در عمرشان حتی یک فیلمنامه طنز ننوشته و نساخته بودند.

وی اضافه کرد: مخاطب هم از کارهای طنز رکب خورده است، وقت نمی‌گذرد اگر ۲۰ دقیقه اول او را جذب نکند دیگر کار را تماشا نمی‌کند. با لمپن بازی و لوده بازی نمی‌توان مخاطب جذب کرد.

نویسنده «دورهمی» ادامه داد: با اینکه ناواردها وارد سیستم ساخت و تولید شده‌اند، اما من شخصاً ترسی از کار طنز خوب می‌بینم که به محض اینکه مخاطبش بالا می‌رود مشکلات بیشتر می‌شود! در صورتی که انتظار می‌رود تشویق‌ها و حمایت‌ها بیشتر شود.

نویسنده «نون.خ» درباره فصل جدید این سریال نیز گفت: ما به قصه «نون.خ» فکر می‌کنیم، از آنجایی که در فصل‌های قبل از این سریال استقبال شده است کار سختی داریم و با وسواس باید جلو برویم. چراکه مخاطب به محض اینکه حس کند فصل جدید به خوبی قبلی‌ها نیست به آن انتقاد خواهد کرد.

ارسال نظر