شناسه خبر : 45396

سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر

سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سالیانه ١۴٠ هزار کشتی در بنادر ایران تردد دارند، گفت: ناوگان دریایی ایران بین ١٠ کشور برتر در این حوزه قرار دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «علی‌اکبر صفایی» در همایش اقتصاد دریامحور ایران (کریدور شمال- جنوب) در مرکز همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما، اظهار داشت: حضور ناوگان بین‌المللی با بیش از ۸۰ هزار فروند کشتی در سطح جهان و ترانزیت بیش از ۱۱ هزار تن کالا، عامل اصلی یکپارچه شدن اقتصاد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حمل‌ونقل دریایی به دلیل ارزان و ایمن بودن و با توجه به اتفاقات بزرگی که در حوزه کانتینری رخ داده، همچنان قابل اعتماد است و تجار در دنیا از این شق حمل و نقل استفاده می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه امروز بازارهای حمل‌ونقل دریایی وضعیت متفاوتی دارند و در بحث کانتینری نرخ‌ها کاهش شدیدی داشته است، گفت: امروز بازارهای حمل‌ونقل دریایی وضعیت متفاوتی دارند، در بازار اجاره کشتی و کشتی‌های تانکر نرخ‌ها بالاست و در بحث کانتینری نرخ‌ها کاهش شدیدی داشته است.

وی ادامه‌داد: البته اتفاق اخیر در «باب‌المندب» باعث شده که ظرفیت‌ها پاسخگوی عرضه نباشد و نرخ‌ها افزایش پیدا کند. بازار کشتی‌سازی از چند سال پیش گرم شد، ساخت کشتی‌ها به سرعت در حال افزایش است. در بازار «اسکراب» مالکان کشتی سعی می‌کنند کشتی‌های خود را اسقاط نکنند و از کشتی‌های مسن‌تر در حمل‌ونقل استفاده کنند.

وی افزود: اقتصاد دریا به چهار بازار اصلی کشتیرانی می‌پردازد که بر مبنای بازار و عرضه و تقاضاست و اتفاقات سیاسی در اقصی‌نقاط جهان می‌توانند بر حمل و نقل بار و کرایه اثرات بسیاری بگذارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: باید بین توسعه دریامحور، اقتصاد دریا و اقتصاد کشتیرانی تفاوت قائل شویم که در این زمینه مطالعات تطبیقی متعددی هم انجام شده است، اما بر اساس مطالعات علمی، تاثیرات دریا بر ساحل تا ۱۰ کیلومتر و در بعضی موارد تا ۲۰ کیلومتر ساحل اثبات شده است.

صفایی در ادامه و با بیان اینکه سالیانه ١۴٠ هزار کشتی در بنادر ایران تردد دارند، گفت: ناوگان دریایی ایران در بین ٢٠ کشور کشتیرانی بزرگ قرار دارد و بین ١٠ کشور برتر در این حوزه است.

وی افزود: در ١٠ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجارت دریابرد ایران تا هشت درصد رشد داشت و به رشد ٩ درصدی حمل و نقل کانتینری دست یافتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز بنادر ایران آماده پذیرش کشتی‌ها با ظرفیت ١٨ هزار TEU هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد حمل و نقل مسافر دریایی، گفت: در چند روز تعطیلات منتج به ۲۲ بهمن ماه، ۴۵٠ هزار نفر بین بنادر مسافری استان هرمزگان تردد داشتند که این عدد در ایام نوروز به میلیون‌ها نفر خواهد رسید. از این رو زیرساخت‌های بنادر هرمزگان را آماده افزایش پذیرش گردشگران دریایی کردیم.

صفایی با اشاره به زیرساخت‌هایی که سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه حمل‌ونقل فراهم کرده است، خاطرنشان کرد: این اقدامات باعث شده که فعالان بخش‌ خصوصی به سازمان بنادر اعتماد کنند، همچنین در هفته حمل‌ونقل، شاهد سرمایه گذاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی بودیم.

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه ۱۸ هزار میلیارد تومان پروژه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اجرا و به بهره برداری رسیده است، گفت: ما معتقدیم هر اتفاقی که در حوزه دریا رخ می‌دهد، باید با پیشتازی بخش خصوصی باشد.

ارسال نظر