شناسه خبر : 38960

هزینه های ساخت پروژه های راهسازی به دلیل افزایش قیمت مصالح رشد پیدا کرد


هزینه های ساخت پروژه های راهسازی به دلیل افزایش قیمت مصالح رشد پیدا کرد

رئیس انجمن شرکت‌های راهسازی گفت: خرید مصالح برای پروژه‌های راهسازی باید با تایید کارفرما و به صورت مستقیم از کارخانجات خریداری شود تا شاهد کاهش هزینه‌های ساخت شویم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساخت راه های کشور یکی از مهم ترین موضوعات و اولویت های اصلی کشور است که اخیرا به دلیل آنکه برخی از مصالح ساختمانی و مواد مورد نیاز برای این راه ها به صورت مستقیم از کارخانجات خریداری نمی شود باعث شده که میزان ساخت راه ها کاهش یابد و هزینه های ساخت افزایش یابد.

در همین رابطه علی آزاد رئیس انجمن شرکت های راهسازی به باشگاه خبرنگارن گفت: سال های گذشته خرید مصالح به طریقی که در  کشور معمول و اسان بود تهیه مصالح را برای انجام پروژه های عمرانی که تحت هدایت و نظارت دولتها را تأمین می شد.

به گفته او  روش خرید مصالح به  این شیوه بود که کارفرمای هر پروژه اجرائی براساس مقادیر قرارداد و تأیید مهندسان مشاور و کارفرما، حواله خرید به عنوان کارخانه تولید کننده مصالح صادر و پیمانکار در ازاء پرداخت وجه مستقیماً و براساس نرخ دولتی مصالحی ، چون سیمان ، میلگرد ، آهن آلات و ... را برای کاربرد در پروژههای عمرانی خریداری میکرد.

او گفت: مدتی است علیرغم مخالفت مجریان ، مقرر شده این مصالح از بخش های دیگر خریداری شود که مشکلاتی  را ایجاد می کند که شامل  شاهد گران شدن زیاد از حد نرخ فولاد و سیمان و قیر خواهیم بود. همچنین  قیمت کالا در بورس برای مناطق مختلف و کارخانه های آنها یکسان نیست، بطوریکه دیده شده قیمت سیمان در کارخانه سیمان خاش دو برابر قیمت سیمان کارخانه سیمان تیس چابهار بوده و این موضوع مشکلاتی برای سازمان برنامه و بودجه در محاسبات تعدیل فراهم می آورد که ضروری است سازمان  برنامه و بودجه نیزانجمن شرکت های سازی وارد شود.

ازاد بیان کرد: پیمانکار با قیمت کارخانه ( که مصوب دولت  است ) مصالح لازم را مستقیماً از کارخانه در مقابل پرداخت وجه خریداری و در پروژههای عمرانی مورد قرارداد به کار ببرد .

 

ارسال نظر