شناسه خبر : 37490

کنترل برداشت ۱۰۰هزار حلقه چاه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

کنترل برداشت 100هزار حلقه چاه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ‌ارومیه با بیان اینکه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از ۱۰۰هزار حلقه چاه کشاورزی وجود دارد، از نصب کنتورهای برق بر روی همه چاه‌های مجاز کشاورزی در این منطقه خبر داد و گفت: برای مدیریت برداشت‌ آب استفاده از سازوکار کنترل اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی برق‌دار توسط کنتورهای برق صورت پذیرفت که اولین بار در سطح کل حوضه آبریز عملیاتی شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، "احمد قندهاری" گفت: مهمترین اولویت وزارت نیرو در سال‌آبی جاری با توجه به خشکسالی جدی که در زمستان رخ داد، برنامه‌ریزی و اقدام برای تامین آب شرب شهرها و روستاهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه با جمعیتی بیش از 6میلیون نفر با کمترین تنش بوده است.

وی در همین زمینه افزود: براین اساس اقدامات اجرایی و عملیاتی را از زمستان سال گذشته آغاز کردیم و به دنبال آن در اولین اقدام کیفیت آب کلان شهر تبریز پس از گذشت سال‌ها بهبود یافت، به‌طوری‌که اکنون آب شرب با کیفیت مطلوب تقدیم مردم شریف تبریز و هفت شهر دیگر مسیر خط انتقال آب زرینه‌رود می‌شود.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ‌ارومیه و رئیس حوضه آبریز ارس با اشاره به قطعی‌های اخیر آب در تبریز، گفت: اخیرا در مواردی با قطعی آب در این شهر روبرو شدیم که به دلیل خشکی سد نهند رخ داد. آب سد نهند برای اولین بار از زمان ساخت تا این حد پایین آمد،اما با توجه به پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در 6 ماه گذشته تلاش شد این قطعی‌ها به حداقل برسند؛ سد نهند به تنهایی نزدیک به ۲۰درصد از آب شرب شهر تبریز را تامین می‌کند و انتظار می‌رود با اجرای برنامه‌های تدوین شده در کوتاه مدت هیچگونه قطعی آب در تبریز را شاهد نباشیم.

تامین حقابه محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه

وی در ادامه به تامین آب تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه در سال گذشته با وجود خشکسالی حاکم بر حوضه اشاره و اظهار کرد: این مهم با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست انجام و حقابه مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست به تالاب‌ها رسانیده شد؛ همه سردهنه‌های برداشت آب از رودخانه‌های منتهی به دریاچه در فصل غیرزراعی بسته شد و گروه پایش حوضه متشکل از همکاران وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست کشور از حوزه ستادی برای بررسی این موضوع طی سه نوبت  نحوه رسیدن آب به دریاچه را به صورت میدانی کنترل و این اقدام را تایید کردند.

قندهاری طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه را یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی حوضه آبریز دریاچه ارومیه برشمرد و گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی این تونل پیش از زمان پیش‌بینی شده در اسفندماه سال ۴۰۱ به عنوان یکی از شاخص‌های مهم که وظیفه رساندن آب جدید به دریاچه ارومیه را برعهده دارد انجام و این طرح به بهره‌برداری رسید.

وی یادآور شد: برای رصد برنامه‌های وزارت نیرو، کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت‌های آب‌منطقه‌ای برای پایش منطقه مستمرا در منطقه حضور یافتند و نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با آب از ابتدای مهرسال گذشته تاکنون در حال انجام است.

سرپرست حوضه آبریز دریاچه ‌ارومیه همچنین از برنامه نصب کنتورهای برق بر روی همه چاه‌های مجاز کشاورزی در این منطقه خبر داد و گفت: برای مدیریت برداشت‌ آب استفاده از سازوکار کنترل اضافه برداشت از چاه‌های کشاورزی برق‌دار توسط کنتورهای برق صورت پذیرفت که اولین بار در سطح کل حوضه آبریز عملیاتی شد.

به گفته وی، هم‌اکنون در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بیش از 100هزار حلقه چاه کشاورزی وجود دارد و با توجه به دستور و تاکید وزیر نیرو، ازهرگونه برداشت‌ غیرمجاز از چاه‌های کشاورزی طی یک برنامه منظم با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط جلوگیری می‌شود.

ارسال نظر