شناسه خبر : 43684

تا دو سال آینده؛

۸۰ درصد مردم تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

۸۰ درصد مردم تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

معاون توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات گفت: تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار که نزدیک به ۱۶ میلیون جمعیت کشور می‌شود تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفته‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی روحانی نژاد معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و رضا باقری اصل جانشین وزیر ارتباطات در کمیسیون اقتصاد دیجیتال با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع "تاثیر شبکه فیبر نوری" بر اقتصاد دیجیتال، به ارائه توضیحاتی در این باره پرداختند.

رضا باقری اصل، جانشین وزیر ارتباطات در کمیسیون اقتصاد دیجیتال درباره تشکیل کارگروهی به این منظور، توضیح داد: کارگروه اقتصاد دیجیتال با مصوبه هیئت وزیران و اختیاراتی که ناشی از اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی بود تشکیل شد. وزیر آی سی تی و بقیه وزرا و اعضا، همینطور دو معاونت ریاست جمهوری و سازمان صدا و سیما از اعضای این کارگروه هستند. وزیر ارتباطات، به عنوان رئیس و وزیر اقتصاد، دبیر کارگروه و وزرای صمت، کار تعاون و رفاه اجتماعی/و اطلاعات، علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو اعضای این کارگروه هستند.

او ادامه داد: در کارگروه چندین کمیته داریم، یکی از کمیته‌های خیلی مهم کمیته زیرساخت است. بر اساس مصوباتی که در کارگروه داشتیم، و تعریف کاری که انجام دادیم؛ در این کمیته پیگیری کردیم که چه چالش‌هایی برای توسعه اقتصاد رقومی (دیجیتال) داریم، یکی از آن مورد‌ها این بود که شبکه دسترسی دچار ضعف‌هایی است و این ضعف‌ها را اگر بخواهیم پوشش دهیم بهترین تکنولوژی فیبر نوری است.

افزایش پهنای باند و کیفیت شبکه با توسعه فیبر نوری

 باقری اصل با بیان اینکه شبکه موبایل یا تلفن همراه ضعف‌ها و محدودیت‌هایی چون محدودیت فرکانس یا آنتن دهی دارند، توضیح داد: فیبر نوری بستری را فراهم می‌کند که هم شبکه دسترسی را ارتقا دهیم، هم در شهر‌های بزرگ شبکه انتقال پایدارتری برای توسعه پهنای باند داشته باشیم.

او با ذکر مثال بیان کرد: کیفیت تصویری که می‌توانیم در ایام پیک تلوبیون استفاده کنیم به دلیل همین محدودیت‌ها پایین می‌آید اگر بخواهیم کیفیت را بالا ببریم ناگزیریم پهنای باند را افزایش دهیم. این یکی از کاربرد ها است. در سلامت دیجیتال اگر بخواهیم تصاویر آزمایشگاهی یا رادیوگرافی را انتقال دهیم نیازمند پهنای باند بیشتر هستیم و لازمه آن ارتقای کیفیت شبکه است. ما این پیگیری‌ها را به منظور توسعه اقتصاد دیجیتال دراین کارگروه انجام می‎ دهیم.

جانشین وزیر ارتباطات در کمیسیون اقتصاد دیجیتال مطرح کرد: تاکنون با ۳۳۰ شهرداری قرارداد بسته شده و ما بیش از ۱۴۰۰ شهرداری داریم. همه لازم است همکاری کنند تا فاز اول که پوشش است و همچنین حفاری اولیه، انجام شود و در فاز دوم اتصال را برقرار کنیم.

او گفت:‌بخشی از تامین مالی توسط دولت با همراهی مجلس صورت گرفت و در قانون برنامه هم صندوق ویژه‌ای در نظر گرفته شد. در بخش‌های دیگر هم همکاری مردم، شهرداران و استانداران لازم است.

۸۰ درصد مردم تا ۱۴۰۴ تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

روحانی نژاد، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات در ادامه مطرح کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده و مصوبات بالادستی ما تا افق ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد جمعیت کشور را که حدودا ۲۰ میلیون خانوار می‌شود تحت پوشش فیبرنوری قرار دهیم.

او افزود: تاکنون بیش از پنج میلیون و دویست هزار خانوار که نزدیک به ۱۶ میلیون جمعیت کشور می‌شود را تحت پوشش فیبر نوری قرار داده‌ایم.

روحانی نژاد گفت: اوایل سال گذشته که شروع کردیم، این تعداد، یک میلیون خانوار بود. در عرض تقریبا ۱۴ ماه به سه میلیون رسید و در عرض ۷ ماه دو میلیون دیگر اضافه شد. در عرض دو ماه آینده دو میلیون خانوار دیگر اضافه خواهد شد و این فرایند سرعت گرفته است.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات بیان کرد: در بیش از ۳۳۰ شهر مجوز فعالیت‌های عمرانی را گرفتیم. در ۲۰۰ شهر خدمات داده می‌شود و مردم می‌توانند از خدمات فیبرنوری استفاده کنند.

او با اشاره به تعدادی از شهرهای تحت پوشش قرار گرفته، گفت: در استان هرمزگان، بندر چارک که منطقه تقریبا محروم است، کل شهر تحت پوشش قرار گرفته است. همچنین شهرهای چالوس و نکا در مازندران، کازرون در فارس، ساوه در مرکزی اخیرا تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

روحانی نژاد خبر داد: در دهه فجر نیز شهرهای میبد و بافق در یزد، خوی و سلماس در آذربایجان غربی و دورود در لرستان تحت پوشش قرار خواهند گرفت. بیش از صد شهر کامل تحت پوشش هستند و همه مردم این صد شهر در همه نقاط می‌توانند این سرویس را با حداقل هزینه دریافت کنند. از آنجا که همه مردم باید منتفع باشنداین کار را از شهر‌های کوچک شروع کردیم تا همه بهره‌مند شوند.

لزوم تعریف کاربردهای فیبر نوری برای مردم و سرمایه گذاران

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات گفت: این پروژه  فیبر نوری در کشور‌های با مساحت مشابه معمولا ده سال طول می‌کشید ما این کار را در سه سال برنامه ریزی کرده‌ایم. مشخص است که همکاری همه نهاد‌های مربوطه را می‌طلبد.

او ادامه داد: ما برای فیبرنوری باید کاربرد‌هایی تعریف کنیم؛ مردم برای استفاده از این تکنولوژی نیازمند خدمات و محتوا‌های جدیدی هستند که شورای عالی فضای مجازی در این نقش مهمی می‌تواند داشته باشد. باید در این زمینه اطلاع رسانی انجام شود تا شرکت‌ها و سرمایه گذاران اطلاعات بیشتری داشته باشند.

رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی در ارتباط تلفنی با این برنامه بیان داشت: شمول خدمات از سلامت گرفته تا آموزش، ترابری، خرید و فروش و خیلی از خدماتی که مردم در زندگی عادی نیاز دارند در قالب اقتصاد دیجیتال تعریف می‌شود.

او ادامه داد: زیرساخت ارتباطی خوبی که در دهه‌های اخیر در اینترنت نسل چهارم و پنجم موبایل ایجاد شده زندگی مردم را با این خدمات درآمیخته است. ایجاد هماهنگی در تنظیم گری و سیاست گذاری باید در این زمینه انجام شود. جلسات شورای عالی فضای مجازی مرتب تشکیل می‌شود وزیر ارتباطات و رئیس شورای عالی مسائل را در شورا بررسی می‌کنند. پای سه قوه در اقتصاد دیجیتال باید باز شود تا خدماتی که لازم است را ارائه کنیم.

عضو شورای عالی فضای مجازی ضمن ابراز خوش بینی نسبت به  توسعه زیرساخت فیبرنوری گفت: کیفیت را هم اگر بتوانیم در کنار سرعت برقرار کنیم بسیار عالی خواهد بود. با توجه به مشاهدات میدانی که در شهر‌های کوچک داشتم امید زیادی دارم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم یک‌ شبکه ارتباطی در سطح ملی با استفاده از فناوری فیبر نوری که فناوری قابل اطمینانی است داشته باشیم.

توضیحات جانشین وزیر ارتباطات در کمیسیون اقتصاد دیجیتال درباره گزارش سرعت اینترنت

رضا باقری اصل، جانشین وزیر ارتباطات در کمیسیون اقتصاد دیجیتال در پایان درباره گزارش منتشرشده پیرامون سرعت و کیفیت اینترنت بیان کرد: در گزارش اخیر اشاره شده ۴۸ سکو یا سایت خارجی دارای اختلال هستند، از آن تعداد، ۳۵ مورد توسط کارگروه تعیین مصادیق و مراجع ذی ربط پالایش شده است. همچنین برخی سکو‌ها هستند که آن‌ها ما را تحریم کردند؛ ما نامه نگاری‌هایی داشتیم، اما نتوانستیم کاری انجام دهیم، بنابراین این‌ها را نباید جزو اختلال در نظر گرفت.

او با بیان اینکه وزارت ارتباطات در سال گذشته قطعی سراسری به هیچ وجه نداشته و در زمان برگزاری کنکور هم قطعی اتفاق نیفتاد، مطرح کرد: آمادگی کامل داریم مانند بخش خصوصی درمورد بازنگری پالایش برخی سکو‌ها که قابلیت بازگشایی دارند با کارگروه تعیین مصادیق و سایر مراجع همکاری کنیم تا بازگشایی صورت بگیرد.

باقری اصل با اشاره به هک یک نرم افزار مربوط به سفارش غذا، تاکید کرد: در کنار ارتقای کیفیت خدمات باید ارتقای کیفیت امنیت اطلاعات مردم را هم داشته باشیم.

ارسال نظر