شناسه خبر : 40909

کاهش تمرکز و توجه در نتیجه استفاده زیاد از صفحات نمایشی

کاهش تمرکز و توجه در نتیجه استفاده زیاد از صفحات نمایشی

تهران- ایرنا- محققان در یک فراتحلیل جدید از ده‌ها مطالعات انجام شده قبلی، یک ارتباط روشن بین استفاده از صفحات نمایشی با عملکرد پایین‌تر شناختی پیدا کرده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، صفحات نمایش بطور گسترده‌ای وارد زندگی انسان ها شده و به ابزاری مهم در کار، آموزش و تفریح تبدیل شده اند. اما هر چند که این وسایل زندگی ما را غنی می‌کنند اما ما اغلب به تاثیرات بالقوه آنها بر توانایی‌های فکری و شناختی بی‌توجه هستیم. در این حال یافته‌های جدید حاکی است که باید پیش از حمایت از صرف زمان بیشتر در برابر صفحات نمایشی و پیش از وارد کردن صفحات نمایشی در جنبه‌های بیشتری از زندگی خود باید محتاط تر باشیم.

استفاده از صفحات نمایشی در مدارس آری یا خیر؟

در سال ۲۰۲۰ در یک گزارش موسسه UNSW Gonski آمار نگران‌کننده‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه حدود ۸۴ درصد از معلمان استرالیا اعتقاد دارند فناوری‌های دیجیتال در محیط آموزشی اختلال ایجاد می‌کنند. یک گزارش جدیدتر نیز نشان داد که معلمان استرالیا صرف زمان زیاد با صفحات نمایشی را دومین چالش بزرگ برای جوانان می‌دانند. اولین چالش نیز مسائل و مشکلات سلامت ذهنی است.

تاثیر صفحات نمایشی بر توانایی‌های شناختی ما یعنی بر مهارت های فکری از قبیل توجه، حافظه، زبان و حل مساله، بسیار مورد بحث است؛ از یک سو برخی محققان می‌گویند که استفاده از صفحات نمایشی می تواند تاثیرات منفی داشته باشد اما از سوی دیگر مدارس بطور فزاینده‌ای از فناوری‌هایی برای تقویت مشارکت دانش‌آموزان استفاده می‌کنند.

تضعیف تمرکز

در این حال این تحقیق جدید درصدد فهم پیامدهای شناختی بالقوه «رفتارهای نامنظم مرتبط با صفحات نمایشی» برآمده است. این یک مقوله گسترده از رفتارهای مشکل‌ساز است که ممکن است شامل وابستگی به صفحات نمایشی باشد. در این فراتحلیل ۳۴ مطالعه قبلی درباره اشکال مختلفی از کاربرد صفحات نمایشی بررسی شده و عملکرد شناختی «افراد با کاربرد نامنظم» با «افراد دیگر» مقایسه شده است. یافته‌های این تحلیل یک تصویر نگران‌کننده ایجاد کرده است.

در تمام مراحل این تحقیق، افرادی با کاربرد نامنظم از صفحات نمایشی، عملکرد ذهنی و شناختی ضعیف‌تری نسبت به دیگران نشان داده‌اند. حوزه‌ شناختی که بیشترین تاثیرپذیری را نشان داده است حوزه «توجه» و به خصوص «توجه مداوم» است. دومین تفاوت مهم بین این افراد نیز در «عملکردهای اجرایی» به ویژه در حوزه کنترل پاسخ‌های خودکار بوده است.

مساله جالب توجه اینکه نوع فعالیت استفاده از صفحات نمایشی تفاوتی ایجاد نمی‌کند و این تاثیرات همچنین محدود به کودکان نبوده بلکه در همه سنین مشاهده شده است. این مساله ممکن است ناشی از بمباران مداوم ذهن با الگوریتم‌هایی برای جلب توجه باشد. صفحات نمایشی با منحرف کردن تمرکز ما توانایی داخلی ما برای تمرکز را تضعیف می‌کند.

محققان خواستار اتخاذ سیاست‌های دسترسی باز به داده‌ها از سوی شرکت‌های فناوری هستند تا محققان بتوانند بطور عمیق‌تری وارد تحقیقات درباره کاربرد صفحات نمایشی و تاثیرات آن روی افراد بشوند.

ارسال نظر