شناسه خبر : 36446

افزایش ۳۹ درصدی ضریب نفوذ اینترنت در کشور

افزایش ۳۹ درصدی ضریب نفوذ اینترنت در کشور

ضریب نفوذ اینترنت سیار و ثابت در کشور در دو سال گذشته و در دولت سیزدهم با افزایش ۳۹ درصدی به ۱۳۵ درصد رسیده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حدود ۲ سال از آغاز به کار دولت سیزدهم گذشته و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اقداماتی داشته که برخی از آن‌ها بهبود شاخص‌های ارتباطی کشور در کوتاه مدت را به دنبال داشته است. البته برخی دیگر از اقدامات در راستای جبران عقب‌ماندگی‌هایی است که در گذشته وجود داشته و تا زمانی که زیرساخت‌ها مهیا و نوسازی نشوند، شاخص‌های مربوط به آن افزایش پیدا نمی‌کنند.

ضریب نفود اینترنت قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم

سازمان تنظیم مقررات حدود ۲ سال قبل آخرین امار مربوط حوزه ارتباطات (مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰) را با شرح جزئیات مربوط به آمار بخش‌های مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرد.

تعداد مشترکین اینترنت ثابت در سه ماه نخست ۱۴۰۰ از ۱۰ میلیون و ۳۹۷ هزار مشترک عبور کرد و ضریب نفوذ این تکنولوژی در کشور را به بیش از ۱۲ درصد رساند.

تعداد مشترکین اینترنت سیار کشور نیز بنابر آمار این گزارش، ۸۲ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر بود که باعث شد ضریب نفوذ کل پهنای باند اینترنت کشور از ۹۶ درصد عبور کند.

ضریب نفود اینترنت در پایان ۱۴۰۱

در آغاز به کار دولت سیزدهم، «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه‌های پیشنهادی خود برای ارتقا وزارتخانه به استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظرفیت‌های فضای مجازی برای رسیدن به ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد.

وزیر ارتباطات در این برنامه حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین‌المللی، شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات، شتابدهی رشد صنعت فضایی و خدمات پستی و مالی را از موضوعات مهم این حوزه عنوان کرد.

اکنون با گذشت حدود ۲ سال از آغاز به کار دولت سیزدهم، برخی ازشاخص‌های آماری با پیشرفت مواجه شده‌اند. در فصلنامه‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به پایان زمستان ۱۴۰۱، شاخص‌های آماری نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت سیار با بیش از ۱۰۵ میلیون و ۱۸۰ هزار مشترک از ۱۲۴ درصد و ضریب نفوذ اینترنت ثابت با بیش از ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار مشترک از ۱۳ درصد عبور کرده است. این آمار پهنای باند اینترنت کل کشور را به بیش از ۱۳۵ درصد رسانده است.

170526623

 

آمارها نشان می‌دهد به تعداد مشترکین اینترنت سیار حدود ۱۰ میلیون مشترک افزوده شده، اما در بخش پهن‌باند ثابت، افزایش حدود ۴ هزار مشترک را داشته‌ایم که درصد رشد آن را به کمتر از نیم درصد رسانده است.

پروژه فیبرنوری؛ تلاش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها

یکی از دلایلی که به کاهش کاربران این بخش منجر شده، عدم توسعه زیرساخت‌های مربوط به اینترنت ثابت است. وزیر ارتباطات از روزهای نخست آغاز به فعالیت خود در این وزارتخانه پیشبرد پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها و ایجاد پوشش ۲۰ میلیونی را در دستور کار خود قرار داد و برای دستیابی به این هدف تلاش کرد تا به روش‌های مختلف برای این کار بودجه جذب کرده و مشارکت دیگر دستگاه‌ها را جلب کند.

در همین راستا آیین‌نامه بند سین تبصره ۷ قانون بودجه توسط هیات دولت به تصویب رسید که به واسطه آن حساب توسعه فیبرنوری ایجاد شد. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند برای توسعه فیبرنوری با وزارت ارتباطات همکاری کنند و زیر ساخت‌های خود را در اختیار این پروژه قرار دهند. پس از تصویب این تبصره، شهرداری‌های کشور پای کار آمدند و در بیش از ۱۰۰ شهر حفاری‌های مربوط به توسعه این پروژه آغاز شد.

ارسال نظر