شناسه خبر : 38425

علت علاقه مردم به رونالدو چیست؟

علت علاقه مردم به رونالدو چیست؟

یک پژوهشگر گفت: وقتی به سلبریتی‌ها اجازه داده شد، تا به بخشی از نیرو‌های مرجع تبدیل شوند، نباید چنین اقبالی عجیب باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بلیغ، عضو پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی در پاسخ به رفتار عده‌ای از مردم پیرامون استقبال از  کریستیانو رونالدو  که حواشی زیادی به همراه داشت، گفت: اگر بخواهیم این رفتار مردم را باتوجه به زیر ساخت‌های پذیرش سلبریتی در جامعه درنظر بگیریم، نباید چنین اقبالی عجیب باشد.

بلیغ ادامه داد: البته این رفتار جای نقد دارد اما متوجه کشور ما نیست؛ چون پیشتر پدیده سلبریتی و افراد مشهور در کشور‌های صاحب سرمایه به عنوان بخشی از صنعت فرهنگ شکل گرفته است. چه بسا بدتر از این رفتار‌ها در کشور‌های پیشرفته به وقوع می‌پیوندد. مهم این است که نقد را متوجه کدام نقطه از این ماجرا کنیم. اگرچه کسی از اینکه مردم از کوه بالا بروند، تا به محل اقامت رونالدو برسند، یا به دنبال اتوبوس او راه بیفتند، خوشش نمی‌آید.

این عضو پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی با طرح این مسئله که چه اتفاقاتی زمینه‌ساز شکل‌گیری چنین علاقه‌مندی به این فوتبالیست شده است، توضیح داد: وقتی به سلبریتی‌ها اجازه داده شد، تا به بخشی از نیرو‌های مرجع تبدیل شوند، نمی‌توانیم به راحتی جلوی پیامد‌های آن را بگیریم. مگر قبل‌تر در ایران چنین پدیده‌ای را درباره برخی از چهره‌های ورزشی و هنری نداشتیم؟ مسئله این است که اجازه شکل‌گیری به سلبریتی‌ها را داده‌ایم.

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های اقتصاد سیاسی رشد پدیده سلبریتی را ممکن کرد، افزود: سهل‌انگاری در قانون‌گذاری برای مواجهه با سلبریتی‌ها و عدم تعیین حد و مرز کنش‌های اجتماعی و سیاسی منجر به وقوع چنین رفتار‌هایی می‌شود. اگرچه در کشور‌های دیگر حد و مرز برای چهره‌هایی مانند رونالدو تعیین می‌کنند، تا به یکسری مسائل ورود کنند یا نکنند؛ ولی با این حال چنین رفتار‌هایی از سوی مردم در آن کشور‌ها شکل می‌گیرد.

بلیغ درباره اقبال به فوتبال و سرمایه‌گذاری هنگفت در این رشته ورزشی تصریح کرد: ما بخاطر اقبالی که در جهان به فوتبال وجود دارد، اجازه دادیم پول‌های هنگفتی وارد فوتبال کشورمان شود؛ این درحالی است که این پول‌ها صرف زیر ساخت فوتبال و شناسایی استعداد‌های این عرصه نشده است. وقتی پول‌های بدون حساب و کتاب به فوتبال تزریق می‌شود و فوتبالیست با آن پول کسب شهرت می‌کند، شما باید جلوی فعالیتش را بگیرید. 

ارسال نظر