شناسه خبر : 51175

واردات خودرو به ۲۲ هزار دستگاه رسید

واردات خودرو به ۲۲ هزار دستگاه رسید

معاون وزیر صمت با بیان اینکه برای امسال سهم ارز واردات خودرو دو میلیارد دلار پیش بینی شده، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت درباره واردات خودرو اظهار کرد: تاکنون حجم قابل توجهی خودروی وارداتی، هم وارد کشور شده و هم در منطقه وجود دارد که روزانه، بر اساس ثبت سفارشی که انجام می‌شود و تخصصی ارزی که که صورت می‌گیرد، وارد کشور می‌شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: حجم زیادی خودرو در گمرکات است و بیش از آن نیز خودرو در منطقه وجود دارد. آنقدر حجم زیاد شده که شرکت‌ها بعضاً ترجیح می‌دهند خودروها را وارد بنادر کشور نکنند و سایر کشورهای منطقه فعلاً نگهداری کنند تا از مسیری که در نظر گرفته می‌شود، خودرو وارد کشور شود. به راحتی می‌توان تا انتهای تیرماه، خودروهای برند را به افرادی که در سامانه انتخاب خودرو کنند، تحویل دهیم.

وی افزود: احتمالاً این گزارش و اطلاعیه اعلام خواهد شد و مبنای تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت تا خودروهایی که متقاضی نداشته باشند، وارد چرخه عرضه مازاد برای مشتریان و متقاضیان جدید خواهد شد. احتمالاً هفته آینده عرضه‌ی مازاد خواهیم داشت. بنابراین طبق قاعده شورای رقابت، حداقل سه بار خودرو بصورت عرضه عادی عرضه شود، چنانچه مشتری نداشت، می‌تواند وارد سامانه مازاد شود. اینکه عرضه جدید به چه صورت خواهد بود هنوز مشخص نیست اما قطعاً سامانه برچیده نخواهد شد و احتمال آن بسیار ضعیف است اما ممکن است مدل عرضه، تغییر کند یا شورای رقابت به برخی شرکت‌ها اجازه دهد که خارج از سامانه، عرضه داشته باشند.

رئیس سازمان توسعه تجارت، در رابطه با مشکلاتی که برخی شرکت‌های واردکننده در مورد تخصیص ارز داشتند، گفت: به واسطه سامانه‌ها، با مشکل ارزی درگیر بودیم اما از هفته گذشته (از پنجشنبه هفته گذشته)، این تخصیص آغاز شده و مشکلات به سمت حل شدن رفتند. از مسیری، تأمین ارز خودروهای برقی و هیبریدی در حال حل شدن هستند. در مورد خودروهای بنزینی نیز از مسیری که تعیین تکلیف صورت گرفته، طی این هفته و هفته آینده مشکل، برطرف خواهد شد. امیدوار هستیم دو الی دو میلیارد و اندی که در برنامه تخصیص داده شده بود، به زودی محقق شود.

ترخیص ۱۳ هزار خودرو

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد کشور شده است. رقم قابل توجهی هم در منطقه و بنادر منطقه است که شرکت‌ها ترجیح داده‌اند وارد بنادر کشور نکنند و منتظر عرضه هستند تا وارد کشور کنند. از این میزان بیش از ۱۳ هزار خودرو ترخیص شده و بخش عمده آن با پلاک ملی به متقاضیان سامانه تحویل داده شده است. آمار تحویل خودروها هم قابل توجه است.

معاون وزیر صمت در رابطه با واردات در سال ١۴٠٣، اظهار کرد: برای سال جاری، با توجه به آنچه که در نظر گرفته شده و مسیرها و روش‌های مختلفی که برای تأمین ارز، طی می‌کنیم، قصد داریم که میزان واردات را از محل سایر ارزهایی که هستند همچون سرمایه‌گذاری‌های خارجی، افزایش دهیم. اما آنچه که از ابتدا در برنامه، دیده شده، دو میلیارد دلار سهم ارز واردات برقی و بنزینی بوده است. از محل‌های مختلف همچنان پیگیر هستیم که بتوانیم تخصیص را داشته باشیم.

ارسال نظر