میزان ترانزیت جاده‌ای کالا از قلمرو ایران از ۴۳۶ هزار تردد عبور کرد

میزان ترانزیت جاده‌ای کالا از قلمرو ایران از ۴۳۶ هزار تردد عبور کرد

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: میزان ترانزیت جاده‌ای کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته با جهشی فوق العاده از مرز ۳.۹ میلیون تن و ۴۳۶ هزار تردد ترانزیتی عبور کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، « جواد هدایتی » افزود: این نصاب در شرایط پساکرونا و با وجود ادامه اعمال محدودیت‌های نسبی جهانی و منطقه‌ای ناشی از همه گیری ویروس کرونا حاصل شده است، به نحوی که همچنان شاهد ادامه انسداد مرزهای ترکمنستان برای حمل یکسره کامیون‌ها به کشورهای آسیای میانه هستیم و همچنین در وضعیت اقتصادی افغانستان بعد از حاکمیت طالبان، ترانزیت کالا به این کشور کاهش چشمگیری داشته است.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و  نقل جاده‌ای کشور اظهارداشت: با وجود شرایط موصوف، کسب رکورد رشد ۹۸ درصدی در تردد کامیون‌های ترانزیتی، بسیار ارزشمند و بیانگر استعدادهای کم نظیر ذاتی و عملیاتی سرزمین ایران است و در صورت عدم وجود شرایط محدودکننده فوق رکورد دهه‌های اخیر ترانزیت کالا از ایران به طور قطع در سال ۱۴۰۰ شکسته می‌شد.

هدایتی گفت: همچنین در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه تردد کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیتی با رسیدن به رقم ۴۳ هزار دستگاه، نصاب جدیدی برای تردد کاین کامیون‌ها در سال‌های گذشته ثبت شد. این در حالی است که میانگین تردد ترانزیت در سال گذشته ۳۳ هزار و ۶۵۰ دستگاه در ماه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس رویکرد اصولی دولت سیزدهم در همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، پیگیری دیپلماسی فعال منطقه‌ای توسط شخص ریاست محترم جمهور در قالب پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای نظیر شانگ‌های، اکو و اوراسیا و همچنین به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای رفع تحریم های بانکی و بیمه‌ای، در صورت حاکمیت ثبات سیاسی منطقه‌ای و همراهی شایسته تمامی دستگاه‌های همکار می‌توان به ثبت رکوردی تاریخی بالای ۲۰ میلیون تن برای ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ امیدوار بود.

مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: البته در کنار این عوامل باید به ایجاد سایر الزامات و بسترهای مورد نیاز نظیر ایجاد ساختار اداری مدیریت واحد توسعه ترانزیت از قلمرو کشور، ارتقای زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی، فعال‌سازی انواع تسهیلات گمرکی پیش بینی شده در قانون امور گمرکی نظیر تعویض بارگیر و ترانسشیپ کالاهای ترانزیتی در بنادر و تسهیل عبور و مرور در پایانه‌های مرزی با رویکرد استفاده از فناوری‌های بومی دانش بنیان اهتمام لازم معمول شود.

ارسال نظر