شناسه خبر : 39172

یخچال‌های طبیعی سوئیس آب شدند

یخچال‌های طبیعی سوئیس آب شدند

یخچال‌های طبیعی سوئیس طی دو سال ۱۰ درصد از حجم خود را از دست دادند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، یخچال‌های طبیعی سوئیس با سرعتی نگران‌کننده در حال ذوب شدن هستند و حجم آنها بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته و این همان مقدار یخ از دست رفته بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ است.

از بین رفتن یخ باعث اختلال در تامین آب و افزایش خطر سیل و رانش زمین می‌شود.

بر اساس گزارشی جدید، تنها در دو سال، حجم کلی یخچال‌های طبیعی در سوئیس ۱۰ درصد کاهش یافته است.

با گرم‌ترین تابستان ثبت شده در سال ۲۰۲۳، کاهش حجم یخچال‌های طبیعی  ۴ درصد شده حتی از دست دادن ضخامت یخ برای برخی یخچال‌ها به اندازه سه متر بوده است.

کارشناسان هشدار دادند که حتی اگر اهداف آب و هوایی جهانی برآورده شوند، ممکن است برای جلوگیری از دست رفتن میادین یخی آلپ، یا گستره‌ای از یخچال‌های طبیعی متعدد به هم پیوسته، دیر باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ یخچال کوچک سوئیس از بین رفته‌اند.

یخچال‌های بزرگتر ازجمله یخچال آلیتچ، بزرگترین یخچال طبیعی کوه‌های آلپ که یکی از میراث جهانی یونسکو است، می‌توانند در عرض یک نسل از بین بروند.

این از بین رفتن یخ بر اکوسیستم‌ها و جوامع تا سطح دریا تأثیر می‌گذارد. در شرایط عادی، یخ باید در زمستان جمع شود سپس در تابستان به آرامی ذوب شود. بعد از آن آب به رودخانه‌ها می‌رود تا آب شیرین را برای جوامع فراهم کند اما از بین رفتن سریع یخ می‌تواند منجر به سیل و رانش زمین شود.

نتایج گزارش نشان داد که از دست‌ دادن یخچال‌های طبیعی آلپ از سال ۱۸۵۰ به حدود ۶۰ درصد رسیده است. این یخچال‌ها از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ حدود ۱۲ درصد کاهش یافت.

 

ارسال نظر