شناسه خبر : 31621

مردم لیبی با بزرگ‌ترین ذخایر انرژی آفریقا محروم از گاز پخت و پز هستند

مردم لیبی با بزرگ‌ترین ذخایر انرژی آفریقا محروم از گاز پخت و پز هستند

مردم در کشور لیبی که بزرگ‌ترین دارنده ذخایر نفت و گاز در آفریقا است در روزهای سرد زمستانی ساعت‌ها برای پر کردن سیلندرهای گاز مایع مخصوص پخت و پز در صف می‌ایستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، شهروندان در لیبی در مقابل ایستگاه‌های گاز در طرابلس، پایتخت لیبی صف می‌کشند تا سیلندر گاز خالی را با سیلندر پر به قیمت یارانه‌ای دولتی یعنی سه دینار تعویض کنند، در حالی که قیمت آن در بازار آزاد، اگر یافت بشود، به 30 دینار (یک دلار = ۴.۸۱ دینار) می‌رسد.

حسین الترکی، یک شهروند در مقابل ایستگاه در تاجوره در شرق طرابلس می‌گوید که کمبود و گرانی سیلندرهای گاز بحران جدیدی است که به بحران‌های فراوانی که شهروندان لیبیایی از آن رنج می‌برند افزوده شده است.

وی افزود: ما ساعت‌ها در صف مقابل ایستگاه‌های گاز توزیع مایع پخت و پز می‌ایستیم و البته خیلی اوقات می‌گویند تمام شد یا اصلا ندارند و ما مجبوریم برای تامین آن به بازار آزاد مراجعه کنیم.

در شهر مسلاته در ۱۰۰ کیلومتری شرق طرابلس جلال الشعافی، یک شهروند دیگر می‌گوید: در این شهر ما اصلا گاز پخت و پز نداریم و مجبوریم سیلندرها را از بازار آزاد به قیمت ۳۰ تا ۵۰ دینار خریداری کنیم.

شرکت دولتی بازاریابی البریقه روزانه جدول قیمت سیلندرهای گاز در طرابلس و مناطق همجوار آن و همچنین منطقه شرق لیبی را منتشر می‌کند، خیلی از شهرداری‌های این مناطق از اینکه مقدار کافی گاز برای شهروندان دریافت نمی‌کنند، گلایه دارند.

رئیس مرکز توزیع سیلندرهای گاز پخت و پز در حومه طرابلس می‌گوید، مقادیری که از شرکت البریقه دریافت می‌کنند اندک است و کفاف تعداد کمی از مصرف‌کنندگان را می‌دهد.

حسین البوعشی، تحلیلگر اقتصادی نیز سوء مدیریت و نبود طرف‌های ناظر بر بازارها را عامل کمبود سیلندرهای گاز در لیبی خواند و گفت لیبی سالانه حدود 114 میلیون دینار را برای یارانه گاز پخت و پز تولید محلی هزینه می‌کند و در حالی که تعویق سیلندر 3 دینار بیشتر هزینه ندارد، در بازار آزاد باید 30 دینار برای آن پرداخت شود.

مردم لیبی در شرایطی با کمبود گاز مواجه هستند که این کشور به تازگی قرارداد ۲۵ ساله اعطای گاز به ایتالیا را امضا کرده است.

 استخراج و صادرات گازی از میادین تازه کشف شده در سواحل لیبی از سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد که بر اساس تخمین‌های شرکت انی ایتالیا به عنوان مجری این پروژه، ظرفیت روزانه استخراج این میادین حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

درآمد لیبی از محل صادرات نفت خام و گاز طبیعی به طور معمول طی یکی دو سال اخیر به ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده که بالاترین سطح در پنج سال اخیر است.

محمد احمد عون، وزیر نفت و گاز لیبی هم به تازگی با تاکید بر اینکه تولید روزانه نفت لیبی در شرایط عادی به ۱.۴ میلیون بشکه می‌رسد، گفت که ظرفیت تولید گاز می‌تواند به ۲ میلیارد متر مکعب در روز برسد.

درگیری‌های مسلحانه پس از سرنگونی رژیم قذافی و نابودی زیرساخت‌ها و نبود تجهیزات کافی موجب فراهم نشدن گاز شهری برای بسیاری از مناطق لیبی شده است.

 

ارسال نظر