شناسه خبر : 29975

‌افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت در سال ۲۰۲۲

‌افزایش 10 درصدی قیمت نفت در سال 2022

سال ۲۰۲۲ میلادی برای بازارهای نفتی در حالی به پایان رسید که هر دو شاخص نفتی برنت و WTI به ترتیب ۱۰ و ۷ درصد رشد قیمت را ثبت کردند و به طور کلی دومین سال افزایش قیمت رقم خورد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، قیمت نفت در سال 2022 به شدت نوسان داشت، قیمت نفت در اوایل سال به علت کمی عرضه در اثر جنگ اوکراین افزایش یافت و در ادامه سال با کاهش تقاضا از سوی چین و نگرانی در مورد رکود اقتصادی، کاهش یافت؛ اما سال 2022 با رشد قیمت به پایان رسید و دومین سال متوالی افزایشی را نیز ثبت کرد.

پس از درگیری نظامی روسیه و اوکراین در ماه مارس که نگرانی در مورد عرضه نفت در جهان ایجاد کرد، قیمت نفت به شدت افزایش یافت و قیمت نفت برنت به 139.13 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از سال2008  به شمار می‌رود. قیمت‌ها در نیمه دوم سال 2022 به علت نگرانی در مورد رکود در جهان کاهش یافت.

اوا منتی، تحلیلگر بانک گروه مالی هلندی ING گفت: «امسال با توجه ریسک‌های مربوط به عرضه که به افزایش بی ثباتی و رشد قیمت‌ها در بازار منجر شد، سال عجیب و غریبی برای بازار کالاهای اساسی بود.»

وی افزود: «سال آینده نیز قرار است با تعداد زیادی عوال بی ثبات کننده، سال پرنوسان دیگری باشد.»

هر بشکه نفت برنت با 2 دلار و 45 سنت افزایش 85.91 دلار در پایان معاملات روز جمعه فروخته شد و سال 2022 با این قیمت نفت برنت به پایان رسید.

نفت خام آمریکا نیز با یک دلار و 86 سنت افزایش 80.26 دلار معامله شد و WTI نیز سال 2022 را با این رقم به پایان رسانید.

نفت برنت طی سال 2022 افزایش حدود 10 درصدی را ثبت کرد، درحالی که در سال 2021 افزایش 50 درصدی را تجربه کرده بود.

متوسط قیمت نفت خام آمریکا در سال 2022 نیز شاهد افزایش حدود 7 درصدی بود؛ این نوع نفت در سال 2021 نیز افزایش 55 درصدی را ثبت کرده بود.

هر دو شاخص نفتی در سال 2020 به علت شیوع کرونا با کاهش قیمت شدید مواجه شده بودند.

پیش‌بینی می‌شود، سرمایه‌گذاران در سال 2023، به رویکردی محتاطانه خود ادامه داده و نسبت به افزایش نرخ بهره و وقوع رکود احتمالی محتاط باشند.

جان کیلداف، تحلیلگر بازار گفت: «به دلیل اقدامات سنگین بانک های مرکزی در جهان و رکودی که آنها سعی می‌کنند، مهندسی کنند، تقاضا و رشد تقاضا را در معرض سوال قرار داده است.»

بر اساس نظرسنجی از 30 اقتصاددان و تحلیلگر، قیمت نفت برنت در سال 2023 به طور متوسط به 89.37 دلار در هر بشکه خواهد رسید که 4.6 درصد کمتر از نظرسنجی ماه نوامبر است.

بر اساس همین نظرسنجی، نفت خام آمریکا نیز در سال آینده میلادی به 84.84 دلار در هر بشکه خواهد رسید که کمتر از نظرسنجی پیشین است.

تحلیلگران معتقدند، افزایش سفرهای تعطیلات و ممنوعیت فروش نفت روسیه به کشورهای اجرا کننده سقف قیمتی قیمت نفت را تقویت کرده است، اما محدودیت‌های عرضه و فضای اقتصادی نامناسب که موجب کاهش مصرف می‌شود، روند قیمت نفت را کاهشی می‌کند.

با افزایش نرخ بهره برای مقابله با رشد تورم که دلار آمریکا را گران کرد، قیمت نفت در نیمه دوم سال 2022 کاهش یافت زیرا کالاهای اساسی نظیر نفت خام که با دلار قیمت گذاری می شوند، برای مالکان ارزهای دیگر گران تر می شود.

در عین حال، ارزش دلار در مسیر ثبت بالاترین رقم از سال 2015 قرار دارد.

ارسال نظر