شناسه خبر : 22220

قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید

قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) در ۸ آوریل اعلام کرد، قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید زیرا تهاجم روسیه به اوکراین صادرات گندم و غلات را مختل کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) در ۸ آوریل اعلام کرد، قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید زیرا تهاجم روسیه به اوکراین صادرات گندم و غلات را مختل کرد.

فائو اعلام کرد: شاخص قیمت مواد غذایی فائو بین فوریه و مارس ۱۲.۶ درصد افزایش یافت و جهشی به بالاترین سطح از زمان آغاز به کار آن در سال ۱۹۹۰ داشت است. شاخص قیمت مواد غذایی آن، که تغییرات ماهانه قیمت‌های بین‌المللی را برای سبدی از کالاها دنبال می‌کند، در ماه گذشته به طور میانگین ۱۵۹.۳ واحد بود که ۱۲.۶ درصد نسبت به فوریه افزایش داشت.

فائو اعلام کرد که جنگ در اوکراین تا حد زیادی عامل افزایش ۱۷.۱ درصدی قیمت غلات از جمله گندم و موارد دیگر مانند جو، جو و ذرت بوده است. روسیه و اوکراین با هم به ترتیب حدود ۳۰ و ۲۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ذرت را به خود اختصاص می‌دهند.

بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به روغن‌های گیاهی بود، بطوریکه  شاخص قیمت آن ۲۳.۲ درصد افزایش یافت که ناشی از قیمت ‌ای بالاتر برای روغن تخمه آفتابگردان است که برای پخت و پز استفاده می‌شود. اوکراین بزرگترین صادرکننده روغن آفتابگردان در جهان است و روسیه در رتبه دوم قرار دارد.

جوزف اشمیدوبر، معاون بخش بازار و بازرگانی فائو، گفت: «البته یک اختلال گسترده در عرضه وجود دارد و این اختلال گسترده در منطقه دریای سیاه به قیمت روغن نباتی دامن زده است»

وی گفت: نمی‌تواند محاسبه کند که جنگ تا چه اندازه مقصر قیمت‌های بی‌سابقه مواد غذایی است. البت شرایط بد آب و هوایی در ایالات متحده و چین نیز به دلیل نگرانی‌های مربوط به محصولات زراعی است. همچنین، عوامل لجستیکی نقش بزرگی ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اساساً صادرات از طریق دریای سیاه وجود ندارد و صادرات از طریق بالتیک نیز در حال اتمام است.

افزایش قیمت مواد غذایی و اختلال در عرضه از روسیه و اوکراین کمبود مواد غذایی را در کشورهای خاورمیانه، آفریقا و بخش‌هایی از آسیا که بسیاری از مردم قبلاً غذای کافی نداشتند، تهدید کرده است.

این کشورها به منابع مقرون به صرفه گندم و سایر غلات از منطقه دریای سیاه برای تغذیه میلیون‌ها نفری که از نان یارانه‌ای و خوراکی متکی هستند و اکنون با احتمال بی‌ثباتی سیاسی بیشتر روبرو هستند.

سایر تولیدکنندگان بزرگ غلات مانند ایالات متحده، کانادا، فرانسه، استرالیا و آرژانتین به دقت تحت نظر هستند تا ببینند آیا می‌توانند به سرعت تولید خود را برای پر کردن شکاف‌ها افزایش دهند یا خیر، اما کشاورزان با مشکلاتی مانند افزایش هزینه سوخت و کود روبرو هستند که در اثر جنگ، خشکسالی و اختلالات زنجیره تامین تشدید شده است.

کشاورزان همچنین نگران هستند که نتوانند به کودهای تولید شده در منطقه دریای سیاه دسترسی داشته باشند. باید توجه داشت که روسیه صادرکننده پیشرو در جهان است.

شاخص قیمت روغن نباتی فائو با افزایش ۴۶.۹ واحدی نسبت به فوریه و ۸۹.۳ واحد از مارس ۲۰۲۱ به ۲۴۸.۶ واحد در ماه مارس به بالاترین حد خود رسید.

افزایش شدید شاخص به دلیل افزایش قیمت، سویا و کلزا بود. فائو اعلام کرد که قیمت روغن تخمه آفتابگردان بین المللی در ماه مارس به میزان قابل توجهی افزایش یافته که ناشی از کاهش عرضه صادرات در بحبوحه درگیری‌های جاری در منطقه دریای سیاه است.

شاخص قیمت شکر فائو در ماه مارس به طور متوسط ​​۱۱۷.۹ واحد بود که نسبت به فوریه ۷.۴ واحد یا ۶.۷ درصد افزایش داشت. همچنین نسبت به مارس ۲۰۲۱، ۲۱.۷ واحد افزایش یافته است.

افزایش شکر ناشی از افزایش شدید قیمت نفت خام بین‌المللی بود که احتمال استفاده بیشتر از نیشکر برای تولید اتانول را افزایش داد.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز در ماه مارس ۵.۵ واحد و سالانه ۱۹.۲ واحد افزایش یافت و به ۱۲۰ واحد رسید.

شاخص قیمت لبنیات فائو در ماه مارس به طور متوسط ​​۱۴۵.۲ واحد بود که ۳.۷ واحد نسبت به فوریه افزایش داشت و هفتمین افزایش ماهانه متوالی را تجربه کرد و این شاخص را ۲۷.۷ واحد (۲۳.۶ درصد) بالاتر از ارزش خود در سال گذشته افزایش داد.

ارسال نظر