شناسه خبر : 21886

آوارگی ۱۲ هزار نفر در پی فوران آتشفشان در فیلیپین

آوارگی ۱۲ هزار نفر در پی فوران آتشفشان در فیلیپین

پس از فوران خاکستر و بخار از آتشفشان «تال» در فیلیپین، دستور تخلیه خانه حدود ۱۲ هزار نفر در این کشور صادر شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، موسسه آتشفشان و زلزله شناسی فیلیپین در بیانیه‌ای اعلام کرد آتشفشان «تال» که دومین آتشفشان فیلیپین از نظر میزان فعالیت است، ساعت ۷ صبح به وقت محلی فعال شده و فوران کرده است.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، این سازمان هشدار داد که فوران‌های بیشتری ممکن است در راه باشد و چنین فوران‌هایی می‌تواند باعث ایجاد جریان‌های آتشفشانی خطرناک و سریعی از گاز، خاکستر، زباله و همچنین سونامی شود.

آژانس لرزه نگاری توصیه اکید کرده است که ساکنان مناطق همجوار تخلیه شوند. این آژانس همچنین سطح هشدار را از دو به سه افزایش داده است.

پرنسس کوسالان، دانشمند این آژانس به خبرگزاری فرانسه گفت که انتشار خاکستر و بخار در ساعات پس از انفجار اولیه کاهش یافته است، اما حسگر‌های موسسه به شناسایی زمین لرزه‌های آتشفشانی ادامه می‌دهند و «ممکن است» فوران دیگری اتفاق بیفتد.

یکی از مقامات منطقه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت که ساکنان پنج روستا دستور تخلیه خانه‌های خود را دریافت کرده‌اند. بر اساس آخرین داده‌های رسمی موجود، بیش از ۱۲ هزار نفر در این روستا‌ها زندگی می‌کنند. پلیس نیز برای جلوگیری از ورود افراد به مناطق پر خطر مستقر شده است.

تال یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های فیلیپین است. این کشور به دلیل قرار گرفتن در «حلقه آتش» اقیانوس آرام که منطقه‌ای با فعالیت لرزه‌ای شدید است، به طور دوره‌ای فوران و زمین لرزه‌های شدیدی را تجربه می‌کند.

گفتنی است، دسترسی به جزیره آتشفشانی که زمانی محل زندگی هزاران نفر بود، از ژانویه ۲۰۲۰ بسته شده است.

ارسال نظر