شناسه خبر : 32623

استفاده از دستگاه در بدو تولد به شنوایی نوزاد نارس آسیب می رساند

استفاده از دستگاه در بدو تولد به شنوایی نوزاد نارس آسیب می رساند

در حالی که یک دستگاه انکوباتور می تواند جان یک نوزاد نارس را نجات دهد، اما ممکن است در کاهش شنوایی این نوزادان آسیب پذیر هم نقش داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر ، در یک مطالعه جدید، صداها در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان و تأثیر آن بر نوزادان ارزیابی شد.

«کریستوف رویتر»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه وین اتریش، گفت: «انگیزه تیم تحقیقاتی ما به این سوال مربوط می‌شود: چرا تعداد بیشتری از نوزادان نارس از اختلالات شنوایی رنج می‌برند.»

او در ادامه افزود: «ما معتقدیم آنچه در مطالعات خود اندازه‌گیری کرده‌ایم می‌تواند علت اصلی باشد. با این حال، برای درک نحوه محافظت از نوزادان نارس در برابر چنین سطوح صوتی، اطلاعات دقیق محیطی مورد نیاز است.»

در رحم، جنین صدایی با فرکانس پایین را می‌شنود که توسط مایع آمنیوتیک خاموش می‌شود و صداهای ناگهانی وجود ندارد.

صداها در دستگاه‌های انکوباتور بسیار کمتر خاموش می‌شوند. بسیاری از قطعات فرکانس بالا و صداهای ناگهانی وجود دارد. به گفته محققان، محدودیت‌های صوتی تعیین شده‌اند، اما اغلب از این محدودیت‌ها فراتر می‌روند، به‌ویژه زمانی که دستگاه باز می‌شوند.

در این مطالعه از یک عروسک استفاده شد که در یک انکوباتور مجهز به میکروفون‌های اندازه گیری قرار داده شده بود.

محققان صداهای مختلفی را هم در داخل و هم در خارج از انکوباتور ضبط کردند. سپس آنها سطوح دسی بل را برای تعیین اینکه چگونه صداها توسط انکوباتور اصلاح شده است، تجزیه و تحلیل کردند.

در حالی که دستگاه انکوباتور اکثر صداها را خنثی کرد، اما باعث شد صداهای خاصی در حفره آن طنین انداز شوند و سطح نویز را تا ۲۸ دسی بل افزایش داد.

در حالی که صدای داخل انکوباتور بسیار بلندتر از صدای خارج از آن بود، افراد خارج از انکوباتور آن را بلندتر درک نمی‌کردند.

«ویتو جوردانو»، نویسنده ارشد از دانشگاه پزشکی وین، گفت: «به عنوان جعبه‌های بسته، انکوباتورها معمولاً رزونانس ثابتی در حدود ۱۰۰ هرتز دارند، به این معنی که صداهای داخل بلند هستند. به دلیل این رزونانس، اصوات خارج از دستگاه نسبت به داخل دستگاه، خفه‌تر و همچنین کمتر خشن یا پر سر و صدا هستند.»

رویتر گفت: «نتایج ما به همه انکوباتورهای موجود در بازار قابل تعمیم نیست. علاوه بر این، ما در یک اتاق شبیه سازی در شرایط ایده آل و نه در شرایط روزمره اندازه گیری کردیم، جایی که صدای تولید شده توسط محیط حتی بلندتر بود.»

نویسندگان خاطرنشان کردند که هدف این نیست که نوزادان را از همه انواع صداها محروم کنیم. برای نوزادان خوب است که بتوانند اتفاقات اطراف خود را بشنوند.

با این حال، آنها گفتند که باید در طراحی و استفاده از دستگاه‌های انکوباتور به صدا نیز توجه شود.

اختلال شنوایی می‌تواند منجر به تأخیر در رشد کلامی نوزاد شود.

ارسال نظر