شناسه خبر : 31181

مراقبت از دندان ها و لثه ها برای حفظ سلامت مغز ضروری است

مراقبت از دندان ها و لثه ها برای حفظ سلامت مغز ضروری است

محققان می گویند مراقبت خوب از دندان ها از طریق مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و معاینات منظم دندانپزشکی علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان، برای سلامت مغز نیز حیاتی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، در حالی که از قبل مشخص شده بود که سلامت ضعیف دندان می‌تواند خطر سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش دهد، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بزرگسالانی که از نظر ژنتیکی مستعد پوسیدگی، دندان مصنوعی و از دست دادن دندان هستند نیز احتمالاً با علائم کاهش سلامت مغز روبرو هستند.

این کاهش سلامت مغز می‌تواند بر حافظه و توانایی تفکر در زندگی تأثیر بگذارد.

محققان دانشگاه ییل آمریکا، ارتباط بالقوه بین سلامت دهان و سلامت مغز را با استفاده از داده‌های Biobank انگلستان تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه شامل ۴۰۰۰۰ بزرگسال بدون سابقه سکته مغزی بود که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ مورد ارزیابی قرار گرفتند.

هر شرکت کننده از نظر ۱۰۵ نوع ژنتیکی که می‌تواند فرد را مستعد مشکلات دندانی کند غربالگری شد.

محققان همچنین تصاویر MRI از مغز شرکت کنندگان را بررسی کردند و آنها را از لحاظ آسیب در ماده سفید، میزان ماده سفید و آسیب ریزساختاری اسکن کردند.

محققان خاطرنشان کردند که آسیب ماده سفید مغز می‌تواند حافظه، تعادل و تحرک را مختل کند. آسیب ریزساختاری با تغییراتی در ساختار ظریف مغز ظاهر می‌شود.

این مطالعه نشان داد افرادی که پوسیدگی دندان، دندان‌های از دست رفته و پروتزهای مصنوعی دارند، میزان ماده سفید مغزشان، ۲۴ درصد افزایش یافته بود.

آنها همچنین ۴۳ درصد تغییر در امتیاز آسیب ریزساختاری قابل مشاهده در MRI خود داشتند.

به گفته محققان، افزایش ماده سفید معمولاً در طی دهه‌ها بی‌صدا انباشته می‌شود و به شدت با خطر سکته مغزی و خطر زوال عقل در آینده مرتبط است.

در مورد ارتباط بین سلامت دهان و مغز، این امکان وجود دارد که سلامت نامناسب دهان باعث ایجاد التهاب با درجه پایین در بدن شود که سپس پوشش رگ‌های خونی را تحت تأثیر قرار دهد. این روند ممکن است منجر به تجمع پلاک کلسترول یا لخته‌های کوچک خونی شود.

ارسال نظر