شناسه خبر : 28136

علل بروز مقاومت میکروبی را بهتر بشناسید

علل بروز مقاومت میکروبی را بهتر بشناسید

استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی‌میکروبیال در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان اولین علت بروز مقاومت میکروبی محسوب می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، باید توجه کرد که استفاده نابجا و بیش از حد از داروهای آنتی‌میکروبیال در انسان‌ها، حیوانات و گیاهان اولین علت بروز مقاومت میکروبی محسوب می‌شود. البته مقاومت میکروبی دلایل دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

تجویز و مصرف غیر منطقی داروها و عدم تبعیت بیماران از درمان پیش‌بینی شده از جانب پزشک معالج، یکی دیگر از علل بروز مقاوت میکروبی است. به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها فقط قادرند عفونت‌های باکتریایی را از بین ببرند، اما بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا بی‌تاثیرند و تجویز آن‌ها برای بیماری ویروسی منجر به مقاومت میکروبی خواهد شد.

همچنین کمبود دسترسی به آب تمیز و بهداشتی چه برای انسان‌ها و چه برای حیوانات باعث می‌شود یکی از  راه‌های پیشگیری از بروز عفونت‌ها که شست‌وشوی مناسب است، عملی نشود و مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک‌ها بروز کند.

استفاده غیر منطقی از آنتی‌بیوتیک‌ها در طی پاندمی بیماری کرونا نیز از مواردی بود که گفته شد می‌تواند منجر به بروز افزایش مقاومت میکروبی شود. در حالی که بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است و تنها زمانی که فرد مبتلا همزمان دچار عفونت باکتریایی شده باشد، تجویز داروهای آنتی بیوتیک تحت نظارت پزشک مجاز خواهد بود. باید توجه کرد که آنتی بیوتیک‌ها نباید در بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا استفاده شوند.

باید توجه کرد که برای پیشگیری از مقاومت میکروبی، می‌توان اقداماتی انجام داد؛ اگر در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید، درمان دارویی خود را حتی در طی همه‌گیری بیماری کرونا ادامه دهید تا از بروز مقاومت به داروها جلوگیری شود.

باید توجه کرد که مقاومت میکروبی باعث سخت شدن روند درمان می‌شود، اما رعایت بهداشت شخصی و شست‌وشوی دست‌ها می‌تواند مانع از گسترش آن شود. همچنین برای جلوگیری از بروز مقاومت میکروبی، داروهای آنتی میکروبیال را به موقع و تا پایان دوره درمانی، تحت نظارت پزشک مصرف کنید.

مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها، به معنای عدم درمان بیماری‌های عفونی است. بنابراین آگاه باشیم که قربانی مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها، تمام رده‌های سنی و  در کل جهان هستند.

ارسال نظر