شناسه خبر : 27588

عدم بهبودی کامل علائم ۵۰ درصد مبتلایان کووید بعد از گذشت ماه ها

عدم بهبودی کامل علائم ۵۰ درصد مبتلایان کووید بعد از گذشت ماه ها

یک مطالعه جدید نشان می دهد که تقریباً از هر ۲۰ نفری که به کووید مبتلا شده اند، یکی از آنها پس از ۶ تا ۱۸ ماه هنوز به طور کامل از عفونت اولیه خود بهبود نیافته اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، در حالی که اکثر افراد پس از ابتلاء به کووید ۱۹ به سرعت و به طور کامل بهبود می‌یابند، اما برخی از افراد به طیف گسترده‌ای از مشکلات طولانی مدت مبتلا می‌شوند.

«جیل پل»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه گلاسکو اسکاتلند، گفت: «درک علائم طولانی مدت کووید برای اطلاع رسانی حمایت از سلامت و مراقبت اجتماعی ضروری است.»

این مطالعه در ماه می ۲۰۲۱ برای درک تأثیر بلندمدت عفونت کووید ۱۹ با مقایسه آن با سلامت و آرامش روانی افرادی که آلوده نشده بودند، انجام شد.

دقیقاً علائمی که افراد مبتلا به کووید طولانی تجربه می‌کردند متفاوت بود، اما این وضعیت بر تمام جنبه‌های زندگی روزمره تأثیر داشت و کیفیت کلی زندگی افراد را کاهش داد. شایع‌ترین علائم گزارش شده تنگی نفس، درد قفسه سینه، تپش قلب و مه مغزی بود.

افرادی که در بیمارستان بستری شده بودند، مانند افراد مسن، زنان، افراد از جوامع محروم و افرادی که از قبل مشکلات سلامت جسمی یا روانی داشتند، به احتمال زیاد مبتلا به کووید طولانی مدت بودند.

برای مطالعه این موضوع، محققان بیش از ۳۳۰۰۰ مورد تأیید شده کووید ۱۹ را تجزیه و تحلیل کردند و آنها را با تقریباً ۶۳۰۰۰ نفر از جمعیت عمومی که هرگز مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند. هر دو گروه در ۶، ۱۲ و ۱۸ ماه بعد از طریق پرسشنامه پیگیری شدند. حدود ۱۳ درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه بهبودی را در طول زمان گزارش کردند، اما ۱۱ درصد برخی از علائم را گزارش کردند.

محققان خاطرنشان کردند، افرادی که عفونت‌های بدون علامت داشتند و کسانی که قبل از عفونت واکسینه شده بودند، به طور کامل یا تا حدی در برابر علائم طولانی مدت کووید محافظت شدند.

ارسال نظر