شناسه خبر : 26126

عرضه کپسول‌های معدنی برای درمان کمبود کلسیم در گاوهای شیری

عرضه کپسول‌های معدنی برای درمان کمبود کلسیم در گاوهای شیری

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از ترکیبات معدنی، کپسولی را برای درمان کمبود کلسیم در گاوهای شیری با یک پنجم قیمت نمونه خارجی عرضه کردند که به گفته آنها مصرف این دارو موجب بهبود عملکرد دامداران خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سیدهادی حسینی، قرص‌های کلسیم ۲۰۰ گرمی برای افزایش عملکرد گاوهای شیری را از محصولات این شرکت نام برد و گفت: جثه گاو شیری حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است و بعد از زایش کلیه گاوها، شیر آغوزی که تولید می‌کنند حاوی مقادیر زیادی کلسیم است؛ به گونه‌ای که اگر کل این مقدار کلسیم در شیر گاو برای گوساله‌های آنها دوشیده می‌شود را محاسبه کنیم، بیشتر از مقدار کلسیم آزادی است که در بدن گاو وجود دارد.

وی اضافه کرد: این گفته به این معنی است که به محض دوشیدن شیر گاو، ذخایر کلسیم وی خالی می‌شود و عوارض این کاهش کلسیم در گاوهای شیری به صورت "کلینیکال" و یا "ساب‌کلینیکال" خود را نشان می‌دهد. در عوارض کلینیکال، گاو به زمین می‌افتد و دچار تب شیر می‌شود و معمولا برای درمان، از روش‌های تزریق وریدی استفاده می‌شود که اثرات قابل توجهی ندارد. در عوارض ساب‌کلینیکال کاهش کلسیم، گاوهای مبتلا علائم بالینی ندارند.

حسینی عدم دفع جفت گاوها بعد از زایش را از عوارض کمبود کلسیم در عوارض ساب کلینیکال دانست و گفت: دفع جفت باید در ۲۴ ساعت اول زایمان گاوها صورت گیرد، ولی به دلیل کمبود کلسیم این امر اتفاق نمی‌افتد؛ چرا که کمبود کلسیم مانع از انقباضات منجر به دفع جفت می‌شود.

این محقق ادامه داد: ترکیبات موجود در این کپسول موجب بهبود انقباضات در گاوهای شیری می‌شود، ضمن آنکه موجب بهبود انقباضات روده می‌شود که با این امر حرکت مواد خوراکی در طول دستگاه گوارش بهبود می‌یابد که در این صورت افزایش مصرف خوراک دام را در پی دارد.

به گفته وی، زمانی که دام خوراک بیشتری می‌خورد، موجب می‌شود کلسیم بیشتری دریافت کند که این امر باعث درمان کمبود کلسیم در دام می‌شود.

حسینی ادامه داد: گاوهایی که از این کپسول استفاده می‌کنند، دو ماه بعد از زایش قابلیت باروری بهتری نیز خواهند داشت. با استفاده از قرص‌های کلسیم تولیدشده این شرکت، بروز بیماری‌های متابولیک از جمله جفت‌ماندگی کاهش می‌یابد که این امر از لحاظ اقتصادی برای دامداران با ارزش است.

وی با بیان اینکه این کپسول در مرحله تولید صنعتی قرار دارد، خاطرنشان کرد: هر گاو بعد از زایمان باید از این کپسول به صورت دهانی مصرف کند و برای این منظور اپلیکاتوری ساختیم که از این طریق این دارو به دستگاه گوارش دام تزریق می‌شود.

حسینی ترکیبات این دارو را مواد معدنی چون سولفات کلسیم، کلرید کلسیم و پروپیونات کلسیم دانست و گفت: این دارو با قیمت یک چهارم تا یک پنجم نمونه خارجی عرضه شده است.

ارسال نظر