شناسه خبر : 26016

آیا تشعشعات فناوری ۶G برای مغز مضر است؟

آیا تشعشعات فناوری ۶G برای مغز مضر است؟

محققان چینی در بررسی‌های خود دریافتند که امواج فناوری ۶G احتمالاً برای انسان مضر نخواهد بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، دانشمندان چینی در آزمایش‌های خود روی موش‌ها دریافتند که دز مجاز امواج این فناوری، موجب رشد ۲.۵ برابری سلول‌های مغزی در موش‌ها شده است.

این تحقیق، تأثیر محسوس تشعشعات تراهرتز تجهیزات ارتباطی ۶ G را روی بیولوژی مغز انسان نشان می‌دهد.

همچنین موش‌ها با قرارگرفتن منظم در معرض امواج تراهرتز، قابلیت یادگیری بهتری از خود نشان دادند.  

در حال حاضر، ابهامات زیادی در خصوص تشعشعات گوشی‌های هوشمند بر سلامت انسان‌ها وجود دارد. بااین‌حال، گذر به استاندارد ارتباطی ۶ G در اوایل دهه‌ی ۲۰۳۰ می‌تواند شرایط را کاملاً تغییر دهد. استاندارد ۶ G آینده شامل افزایش فرکانس سیگنال رادیویی است که به‌منظور دستیابی به نرخ انتقال داده تا یک ترابیت برثانیه انجام می‌شود.

تابش در فرکانس محدوده‌های تراهرتز از ۰٫۳ تا ۳ هرتز به‌منظور تعامل با تعدادی از مولکول‌های پروتئینی در سلول‌های موجودات زنده با توان کم شروع می‌شود. چنین مولکول‌هایی وارد حالت رزونانس می‌شوند و سلول‌ها به سیگنال‌های دریافتی پاسخ می‌دهند.

محققان چینی دریافتند که قرارگرفتن درمعرض ۱۰۰ میکرووات تابش پالسی با فرکانس ۰٫۳ تا ۳ تراهرتز به‌مدت سه دقیقه، باعث می‌شود نورون‌های موش تقریباً ۱۵۰ درصد سریع‌تر از حد معمول رشد کنند. علاوه‌براین، طول کل اتصالات بین این نورون‌ها نیز فقط در مدت سه روز، دو برابر می‌شود. شاید در نگاه اول، اثر‌های این تشعشعات کمی شوم به‌نظر برسد؛ اما تجزیه‌وتحلیل مولکولی هیچ نوع ناهنجاری ناسالمی را در سلول‌ها نشان نداده است.

قرار گرفتن درمعرض تابش ۹۰ مگاواتی تشعشعات تراهرتز به‌مدت ۲۰ دقیقه در روز و در طول سه هفته، تعداد سلول‌های مغزی جدید موش‌ها را افزایش درخورتوجهی داد. این موش‌ها توانستند مهارت‌های خاصی را سریع‌تر از موش‌های کنترل‌نشده بیاموزند؛ البته انجام این آزمایش روی موش‌های گروه سنی کهن‌سال، هیچ تغییری روی آن‌ها اعمال نکرد.

ارسال نظر