شناسه خبر : 25574

گرما و نقش آن در سوء تغذیه

گرما و نقش آن در سوء تغذیه

قرار گرفتن در معرض گرما سوءتغذیه کودکان را بدتر می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، در یک مطالعه جدید از دانشگاه کرنل ایتالیا کارشناسان گزارش کردند قرار گرفتن در معرض گرمای شدید می‌تواند منجر به سوءتغذیه مزمن و حاد در میان نوزادان و کودکان در کشورهای کم‌درآمد شود.

محققان می‌گویند اثرات قرار گرفتن در معرض گرما تهدیدی برای معکوس‌کردن چندین دهه پیشرفت در این زمینه است.

این مطالعه روی بیش از ۳۲ هزار کودک غرب آفریقا بین سنین سه تا ۳۶ ماه متمرکز شد.

محققان دریافتند قرار گرفتن در معرض گرما به‌ طور متوسط روند توقف رشد ناشی از سوءتغذیه مزمن را تا ۱۲ درصد و وزن کم ناشی از سوءتغذیه حاد را تا ۲۹ درصد افزایش داده است.

آنان اظهار کردند: ما در مورد کودکان در سنین بسیار پایین صحبت می‌کنیم که تا آخر عمر تغییراتی در سلامت خود خواهند داشت. همچنین کاری که ما برای کاهش فقر جهانی انجام می‌دهیم، به دلیل عدم اقدام ما در مورد آب‌وهوا از بین می‌رود.

اگر میانگین دمای جهانی ۲ درجه سانتیگراد افزایش یابد که می‌تواند بدون کاهش قابل‌ توجه انتشار کربن اتفاق بیفتد، میانگین اثر قرار گرفتن در معرض گرما بر کوتاهی رشد تقریبا ۲ برابر می‌شود و دستاوردهای ثبت شده در دوره مطالعه(۱۹۹۳ تا ۲۰۱۴) از بین خواهد رفت.

این یافته‌ها محققان را به شدت نگران کرده زیرا دما در غرب آفریقا در حال افزایش است و برای چندین دهه ادامه خواهد داشت. اثرات سوءتغذیه حاد و مزمن در دوران کودکی که با نرخ مرگ‌ومیر بالاتر و کاهش تحصیلات و درآمد در بزرگسالی مرتبط است، غیر قابل بازگشت خواهد بود.

در همین حال بهبود درآمد، زیرساخت‌ها و شیوه‌های مراقبت از کودک در دوره مطالعه به کاهش رشد کوتاه‌قدی در پنج کشور غرب آفریقا به‌ طور متوسط به میزان ۵.۸ درصد کمک کرد.

در راهبردهای ارائه شده برای کاهش سوءتغذیه کودکان باید افزایش نیاز به برنامه‌ریزی در دوره‌های مواجهه طولانی‌مدت با گرما را در نظر گرفت.


 

ارسال نظر