شناسه خبر : 25486

رشد ۹ درصدی شاخص اهدای خون در کشور

رشد ۹ درصدی شاخص اهدای خون در کشور

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به وضعیت شاخص اهدای خون، شاخص اهدای خون مستمر و وضعیت اهدای خون بانوان در کشور، گفت: شاخص اهدای خون، در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد رشد داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، عباس صداقت،  در آستانه روز اهدای خون، درباره وضعیت ذخایر خون و فرآورده‌های خون در کشور، گفت: طی چهار ماهه اول سال جاری حدود ۹۱۶۰۰۰ نفر به مراکز و کلینیک‌های اهدای سراسر کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد حدود ۷۳۰۰۰۰ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

رشد ۹ درصدی شاخص اهدای خون در سال جاری

وی افزود: خوشبختانه با احساس مسؤولیت هموطنان نوع‌دوست و اهداکنندگان همیشه همراه سازمان انتقال خون ایران، شاخص اهدای خون، در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ حدود ۹ درصد رشد داشته است. استان‌های کردستان، خراسان شمالی، همدان، البرز، به ترتیب با ۲۸ درصد، ۲۷.۵ درصد، ۲۶ درصد و ۲۴.۵ درصد بیشترین رشد شاخص اهدای خون را نسبت به سایر استان‌های کشور در چهار ماهه ابتدای سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، به خود اختصاص داده‌اند.

رشد ۱۸ درصدی اهدای خون تهرانی‌ها

صداقت ادامه داد: همچنین با همراهی هموطنان در استان تهران نیز شاهد ۱۸ درصد رشد شاخص اهدای خون در چهار ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم.

وضعیت اهدای خون مستمر در کشور

وی با بیان اینکه شاخص اهدای مستمر هم از شاخص‌های بسیار مهم در عرصه‌های بین‌المللی و ملی محسوب می‌شود، گفت: این شاخص یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار در شاخص ضریب سلامتی خون نیز محسوب می‌شود و در چهار ماهه ابتدای سال جاری شاخص اهدای مستمر در کشور حدود ۵۳ درصد برآورد شده است. شاخص اهدای مستمر و باسابقه نیز که از شاخص‌های مهم در تضمین سلامت خون محسوب می‌شود، در چهار ماه نخست سال جاری حدود ۸۵.۳ درصد برآورد شده است.

وضعیت اهدای خون بانوان ایرانی

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران درباره وضعیت اهدای خون بانوان نیز گفت: شاخص اهدای خون بانوان در کشور در چهار ماهه نخست سال جاری همچنان به صورت چشمگیری کمتر از متوسط کشورهای توسعه یافته و تقریبا حدود ۴.۳ درصد برآورد می‌شود. باید توجه کرد که بانوان استان کردستان در چهار ماهه نخست سال جاری بیشترین مشارکت را در امر اهدای خون در بین دیگر استان‌های کشور با ۹ درصد مشارکت داشته‌اند، پس از استان کردستان، سهم اهدای بانوان استان‌های لرستان، خراسان شمالی و قزوین در طی چهار ماهه ابتدای سال جاری بیشتر از سایر استان‌های کشور برآورد می‌شود که به ترتیب حدود ۸.۷ درصد، هفت درصد و ۶.۷ درصد بوده است.

وضعیت اهداکنندگان باراولی خون

صداقت با اشاره به وضعیت اهداکنندگان بار اولی، گفت:  در چهار ماه اول سال جاری حدود ۱۱۷ هزار و ۵۰۰  نفر از اهداکنندگان خون، اهداکننده بار اول بوده‌اند که حدود ۱۶ درصد از کل موارد اهدای خون را در طی این مدت شامل می‌شوند. سازمان انتقال خون ایران امید دارد با توجه به تغییر هرم جمعیت اهداکنندگان و لزوم مشارکت هرچه بیشتر جوانان و نوجوانان در تأمین ذخایر خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران  کشورمان، ضریب تبدیل اهدای بار اول به اهدای مستمر با سرعت بیشتری رخ دهد. اهداکنندگانی که در طی ۱۲ ماه، سابقه اهدای موفق خون را دو بار یا بیشتر ثبت کنند به عنوان اهدای مستمر محسوب می‌شوند.

ارسال نظر