شناسه خبر : 42234

کمک به کاهش تصادفات جعلی با کروکی برخط

کمک به کاهش تصادفات جعلی با کروکی برخط

به گفته مسئولان، اجرای پروژه کروکی برخط علاوه بر حذف کروکی‌های جعلی می‌تواند برای صرفه جویی در زمان هم موثر باشد.

اواخر سال ۹۹ همزمان با نام‌گذاری هفته فراجا به نام «پلیس هوشمند» در مجموعه انتظامی بحث کروکی برخط مطرح شد پروژه‌ای که رئیس کل سابق بیمه مرکزی در شهریور ۱۴۰۱ وعده راه اندازی آن در هفته دولت (شهریور ۱۴۰۱) را داد وعده‌ای که عملیاتی نشد تا اینکه  سوم اسفند ۱۴۰۱ در حاشیه مراسم آیین رونمایی از طرح‌ها و محصولات جدید بیمه‌ای، رئیس کل بیمه مرکزی خبر از افتتاح سراسری پروژه کروکی آنلاین در نیمه شعبان داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اما نیمه شعبان یعنی ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ هم فرارسید و خبری از افتتاح این پروژه نشد؛ سرانجام نیمه دوم آبان ۱۴۰۲  رئیس کل بیمه مرکزی علی استادهاشمی اعلام کرد: دو پروژه را با نیروی انتظامی جلو می‌بریم یک بحث کروکی برخط و دیگری موضوع بیمه شخص ثالث راننده محور است

. هر دو پروژه کروکی برخط و بیمه شخص ثالث راننده محوری به بحث تبادل داده‌ها و اطلاعات میان بیمه مرکزی و نیروی انتظامی بستگی دارد. مذاکراتی خوبی را داشته ایم. امید داریم تا ۱۳ آذر روز بیمه بتوانیم این دو پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.   فشرده جلساتی را در حال برگزاری هستیم که این دو پروژه را حداقل به شکل پایلوت در یک یا دو استان انجام دهیم تا بتوانیم تا پایان سال در خدمت تمام مردم باشیم.

۱۳ آذر هم فرارسید و خبری از اعلام رسمی بهره‌برداری از پروژه کروکی برخط نبود! پروژه‌ای که در همان روز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در رابطه با آن گفت: یکی از مهم‌ترین نیاز‌های مردم صدور کروکی الکترونیک در وقوع تصادفات جاده‌ای است چراکه متأسفانه مردم پس از حادثه نیاز به رفت و آمد به راهور و بیمه برای تأیید کروکی و پرداخت بیمه دارند که برای نخستین بار تست کروکی الکترونیک با همکاری بیمه مرکزی و فراجا در روز گذشته به شکل کامل محقق شد و امیدوار هستیم در آذر ماه بتوانیم با حضور رئیس جمهور بطور رسمی برای تمام استان‌های کشور کروکی الکترونیک را افتتاح کنیم.

در ادامه هم ۱۳ آذر سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا مطرح کرد: کروکی برخط بنا بود ۱۳ آذر افتتاح شود، اما رئیس جمهور مهمان خارجی داشتند بناست در این هفته در مکانی این پروژه را آماده کنیم که آقای رئیس جمهور آن را افتتاح کند. به امیدخدا این هفته یا اوایل هفته آینده این اتفاق خواهد افتاد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: داده‌ها را از قم از چهارشنبه هفته گذشته برای بیمه مرکزی در حال ارسال هستیم تا بیمه مرکزی هم برای بیمه‌هایی که طرف حساب افراد در تصادفات هستند ارسال کند. زیرساخت آماده است به امید خدا تا چند روز آینده کلا کروکی کاغذی را جمع خواهیم کرد. فرد اگر تصادف کند یک پیام برای مقصر و یک پیامک برای غیر مقصر ارسال شده و روی سرور پلیس خواهد آمد و از آنجا به بیمه مرکزی خواهد رفت و بیمه مرکزی هم از طریق شرکت پیمانکار در اختیار بیمه‌ها قرار خواهد داد این کار بسیار اثر بخش خواهد بود.

روز گذشته هم علی استاد هاشمی رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: اکنون بیمه مرکزی تعدادی تبلت جدید تهیه کرده است و سرور‌ها و اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری آن از سمت ما و پلیس راهور به شکل مشترک انجام شده است. تبلت در اختیار کارشناس تصادفات راهور است و در تبلت به شکل فرمت موارد وجود دارد و بر اساس آن کروکی کشیده و فایل pdf آن به بیمه مرکزی ارسال می‌شود.

رئیس‌کل بیمه مرکزی ادامه داد: بعد از تهیه فایل یک نسخه آن به شماره تلفن ارائه شده از جانب راننده متخلف که حاوی لینک بارگزاری است، ارسال می‌شود و وی به راحتی با بازکردن  لینک ارسالی، می‌تواند pdf کروکی را دریافت کند در نهایت کروکی به بیمه مرکزی می‌رسد و ما هم به شرکت‌های بیمه ارسال می‌کنیم.

کروکی برخطی که سردار هادیانفر در خصوص اهمیت آن می‌گوید: جدی‌ترین مسئله به یک روایتی ۲ هزار و یک روایتی ۳ هزار میلیارد تومان از نزدیک ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومانی که بیمه‌ها خسارت پرداخت می‌کنند به تصادفات ساختگی و کروکی‌های جعلی تعلق دارد که با کروکی برخط این موضوع به اتمام می‌رسد این پروژه در راستای هوشمند سازی است و بر اساس تجزیه و تحلیلی که از آن داشت می‌تواند نقاط حادثه خیر را هم به ما بدهد.

پیش از این هم کارشناس حوزه صنعت بیمه صادقی درباره سایر مزیت‌های اجرایی شدن این پروژه گفته بود: با توجه به اینکه کروکی تقلبی رخ می‌داد و این اتفاق کم هم نبوده است حضور کروکی آنلاین از یک طرف می‌تواند ضرر را در صنعت بیمه کم کند از سوی دیگر به مردم نیز کمک زیادی خواهد کرد.  زمانی که کروکی آنلاین باشد پلیس در لحظه تصادف را در سامانه مد نظر ثبت می‌کند به این ترتیب علاوه بر این که بیمه گذار کمتر دچار درد سر می‌شود وقت و انرژی کمتری هم از آن گرفته می‌شود و دسترسی به آمار برای بیمه هم آسان‌تر می‌شود.

اما بهره مندی از مزیت‌های این پروژه شروطی هم دارد که صادقی در این خصوص می‌گوید: کروکی آنلاین به شرطی که مواردی مانند سامانه و نحوه ثبت درست اتفاق بیفتد و زیر ساخت‌های مورد نیاز به درستی طراحی و ساخته شده باشد، موثر خواهد بود در غیر این صورت اگر شرایط آماده نباشد، دردسر اجرای این طرح بیشتر می‌شود.

 

ارسال نظر