شناسه خبر : 33597

اختصاصی چابک آنلاین؛

ورود ۱۶ هزار و ۷۸۱ میلیارد پول حقیقی به معاملات سهام

ورود 16 هزار و 781 میلیارد پول حقیقی به معاملات سهام

پس از وقفه ای دوساله شاهد بودیم که درسالجاری بازار سهام مورد توجه جدی سرمایه گذاران خرد قرارگرفته و با اعتماد مردم به بازار سرمایه، بازار سهام به عنوان یکی ازاولویت های مهم انتقال پول و سرمایه گذاری معامله گران انتخاب شده است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، خوش بینی دوباره مردم به بازار سهام که در ابتدا ازناحیه افزایش قیمت ها در سایر بازارها ریشه گرفت، درابتدای سالجاری از طریق شکاف زیاد قیمت های جاری اکثرسهام با بازدهی انتظاری آنها تقویت شد.

هرچندکه با ادامه سیاست جلوگیری ازسوداگری در سایر بازارهای مالی نظیرارز و طلا و همچنین خودرو و مسکن، حضور در بازار سرمایه شدت بیشتری گرفت.

اگربه جزئیات آمار روزهای معاملاتی سپری شده از ابتدای سال 1402 نگاهی بیاندازیم ، مشخص می شود هرچه که ازروزهای ابتدایی سال بگذریم ، ورود پول از طرف کدهای حقیقی به معاملات سهام افزایش یافته و با ورود به نیمه اول اردیبهشت ماه ، تب سرمایه گذاران خرد برای حضور در بازار داغ تر از هر زمان دیگری شده است.

روندپرشتاب ورود پول حقیقی به بازار سهام باعث شده تا دماسنج های بازار روند صعودی خود را ادامه دهد و شاخص کل بورس  با افزایش ارتفاع 587 هزار و 770 واحدی ، تا روز 17 اردیبهشت ماه، یعنی در حدود یک ماه و نیم ، 30 درصد بازدهی به ثبت رساند.

بازدهی خیره کننده ای که بی شک از تمامی بازارها بالاتر بوده و باعث شده تا در تمامی این مدت ، بازار سهام در صدر جدول بازدهی بازارهای مالی ایران قرار بگیرد.

Capture

اما روند رو به رشد بازار نه تنها از طریق ورود بیش از 21 هزارو335 میلیارد تومان پول حقیقی تا روز شنبه ، 16 اردیبهشت ماه اتفاق افتاد، بلکه ایجاد شرایط مناسب برای اعتماد مجدد سهامداران و ایجاد بستری مناسب برای انجام معاملات شفاف در چارچوب های بورس و فرابورس نیز نشئت گرفت.

جایی که حتی ثبت بالاترین ارزش و حجم معاملات تاریخ بازار سهام نیز باعث نشد تا هسته معاملات ، مانند سال 1399، با کندی یا اختلال رو به رو شود و سامانه های معاملاتی کارگزاری ها از دسترس خارج شوند.

با این حال باید توجه داشت که همانند همه سال های گذشته و همچنین همه بورس ها و بازارهای مالی موجود در جهان ، نوسان قیمت جزو ذات بازار است.

در واقع، حضور در این بازار به عنوان کسب و کاری تخصصی و پرریسک، نیاز مند کسب تخصص کافی است.

شرایطی که کارشناسان بارها در مورد آن به سرمایه گذاران پیشنهاد داده اند که اگر تخصص یا وقت کافی برای حضور در بازار را ندارند بهتر است سرمایه های خود را به طور غیر مستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بازار کنند تا در در نوسانات احتمالی بازار، دارایی آنها دچار زیان نشود.

شاخص کل بورس پس از طی یک رالی 500 هزار واحدی ، بالاخره در روز یکشنبه 17 اردیبهشت ماه از نفس افتاد و به اندازه 90 هزار واحد از موضع خود عقب نشست.

در این روز برای اولین بار روند پول های درشت و خرد بازار هم جهت شد و بیش از 4 هزار و 570 میلیارد تومان، معادل 21 درصد از آنچه که از ابتدای معاملات سال جاری وارد بازار شده بود ، از ادامه معاملات انصراف داد.

با این حال همچنان آمار ورود پول به بازار سهام در سالجاری خیره کننده بوده و به حدود 16 هزار و 781 میلیارد تومان می رسد.

ضمن این که بخش بزرگی از بازار همچنان از طرف شاخص های بنیادی حمایت می شوند و نسبت قیمت به درآمد (P/E) بازار نیز در محدوده عدد 10 قرار گرفته که محدوده ای مناسب به حساب می آید.

همچنین با توجه به امکان بیشترصنایع برای حضور در بازار های صادراتی ، تغییر معادلات درقیمت گذاری دارایی ها ، درآمد های ارزی و نرخ محاسباتی خوراک و انرژی صنایع بزرگی چون پالایشگاه، پتروشیمی و فلزات اساسی، می توان امیدوار بود سود ریالی بازار در سال جاری به مراتب بالاتر از سال های گذشته باشد.

 این موضوع نیز می تواند منجر به تداوم استقبال سهامداران از حضور بیشتر در بازار شود.

 

ارسال نظر