شناسه خبر : 32795

امکان سرمایه گذاری در طلا با سرمایه‌های خُرد

امکان سرمایه گذاری در طلا با سرمایه‌های خُرد

رییس اداره نظارت بر بازار بورس‌های کالایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با توجه به اندازه قرارداد آتی شمش طلا که معادل یک گرم است، افراد با سرمایه‌های خُرد نیز می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «علیرضا صادقی» درباره راه‌اندازی قراردادهای آتی شمش طلا، اظهار کرد: معاملات قراردادهای آتی شمش طلا می‌تواند بسیاری از اشخاصی که در بازارهای خارج از بورس در حوزه طلا فعال هستند، را به خود جذب کند. سرمایه‌گذاران به جای خرید فیزیکی طلا که مشکلات و ریسک‌های متعددی از جمله به نگهداری و حمل را به همراه دارد، می‌توانند وارد این قراردادها شوند و با توجه به ویژگی اهرمی قراردادهای آتی منفعت بیشتری کسب کنند.

وی افزود: یکی از عوامل موفقیت قراردادهای آتی، وجود بازار نقد قوی برای دارایی پایه قراردادها است که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران با موفقیت به انجام رسید؛ بنابراین با وجود ابزار گواهی سپرده شمش طلا و راه‌اندازی قراردادهای آتی شمش طلا، دست سرمایه‌گذاران برای تنوع بخشی به پرتفو و سرمایه‌گذاری در این حوزه بازتر است.

به گفته صادقی، با توجه به اندازه قرارداد آتی شمش طلا که معادل یک گرم است، افراد با سرمایه‌های خُرد نیز می‌توانند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و که زمان سررسید نخستین قرارداد آتی نیز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ خواهد بود.

وی به دیگر مزیت قراردادهای آتی اشاره کرد و گفت: افراد زمانی که طلا را به صورت فیزیکی نگهداری می‌کنند، فقط در زمان صعود قیمت‌ها منتفع می‌شوند، اما یکی دیگر از مزایای ورود به قراردادهای آتی شمش طلا این است که با توجه به ویژگی این قراردادها و امکان اخذ موقعیت‌های متفاوت، افراد حتی می‌توانند در زمان نزول قیمت‌ها نیز منتفع شوند.

صادقی در پایان گفت: با توجه به اینکه معاملات در بورس کالا به صورت کاملاً شفاف و رقابتی صورت می‌پذیرد، تداوم رشد و توسعه بازارها و ابزارهای مبتنی بر طلا در بورس کالای ایران می‌تواند سرمایه‌های زیادی را به خود جذب کند و این موضوع پیامدهای مطلوبی را برای تشویق افراد به سرمایه‌گذاری و هدایت نقدینگی به بازارهای رسمی و امن خواهد داشت.

 نخستین نماد قرارداد آتی شمش طلا با سررسید ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در تابلوی بازار مشتقه بورس کالای ایران (اینجا) درج شد که این معاملات از یکشنبه ۲۰ فروردین ماه آغاز می‌شود.

وجه تضمین قرارداد آتی شمش طلا که هر قرارداد آن معادل یک گرم طلاست، یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بورس کالای ایران به منظور آشنایی هر چه بیشتر علاقه‌مندان به معاملات شمش طلا در بازار قراردادهای آتی، در روزهای چهارشنبه ۱۶ و شنبه ۱۹ فروردین از ساعت ۱۰ الی ۱۲ به صورت آنلاین کلاس آموزشی برگزار می‌کند.

ارسال نظر