شناسه خبر : 32230

عرضه سالانه ۶ میلیارد دلار اوراق نفت و میعانات گازی در بورس انرژی

عرضه سالانه ۶ میلیارد دلار اوراق نفت و میعانات گازی در بورس انرژی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: سالانه ۲ محموله ۳۶ میلیون بشکه‌ای نفت خام و میعانات گازی به ارزش ۶ میلیارد دلار به صورت گواهی سپرده در بورس کالا عرضه خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محسن خجسته مهر امروز در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی با اشاره اینکه امروز نقطه عطفی در اقتصاد کشور است، افزود: به یمن رویکردهایی که در وزارت نفت و اقتصاد، نفت در بورس داخلی عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: شرکت‌ها بر اساس قوانین بالادستی می‌توانند فعالیت‌های متعددی انجام دهند.

خجسته مهر با اشاره به اینکه یک رویکرد مهم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: دولت سیزدهم تحقق بند ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را هدف گذاری کرده است تا درآمدهای صادراتی کشور دچار آسیب و ضربه شود و در شرایط تحریم باید کاری کنیم که ضربه پذیر نباشیم و آغاز معاملات گواهی سپرده نفت خام در بورس در همین مسیر است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: یک سال است که با همکاری وزارت اقتصاد روی این موضوع کار کرده‌ایم. در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم کاری نمی‌کند مگر اینکه الزامات علمی و اقتصادی آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه اوراق گواهی سپرده کار جدید و مبتکرانه در بازار سرمایه است، گفت: این برای اولین بار است که این گواهی منتشر می‌شود؛ زیرا با فروش این اوراق، دارندگان اوراق نفت خام، دارنده فیزیک نفت خواهند بود.

به گفته خجسته مهر انبارها پذیرش شده و عرضه‌های به صورت ۲ محموله ۳۶ میلیون بشکه سالانه و ۶ میلیارد دلار ارزش منتشر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه دارندگان سرمایه می‌توانند به این بازار بیایند و طلای سیاه بخرند، افزود: از فردا ۲۲ اسفند از طریق کارگزاران بورس نفت عرضه خواهد شد.

وی ادامه داد: این گواهی در بازار ثانویه قابلیت فروش دارد و می‌تواند مورد تضمین قرار بگیرد.

خجسته مهر گفت: با مجوز شورای اقتصاد تا ۱۰ درصد این اوراق را می‌توانیم از بازار پس بگیریم که با ۲ بانک هماهنگی‌های لازم انجام شده است و این گواهی مختص ارز نیست و در راستای تقویت پول ملی امکان خرید ریالی نیز وجود دارد.

ارسال نظر