شناسه خبر : 31835

واگذاری بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان از سهام دولت

واگذاری بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان از سهام دولت

عرضه سهام دولت در شرکت‌های فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه نیشکر و صنایع جانبی و احیا استیل فولاد بافت توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، سهام مشمول واگذاری در شرکت‌های فولاد مبارکه، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه نیشکر و صنایع جانبی و احیا استیل فولاد بافت را با رعایت «دستورالعمل اجرایی روش انتخاب مشتریان راهبردی (استراتژیک) و احراز و پایش اهلیت مدیریتی در واگذاری‌ها» عرضه و واگذار کند.

این عرضه‌ها که مطابق مصوبه و موافقت جلسه یکم اسفند امسال هیات واگذاری انجام خواهد شد، در مجموع به ارزش کل پایه ۱۲۶۰ هزار میلیارد ریال قیمت­ گذاری شد که بر اساس آن سهام دولت به میزان ۶.۲۲ درصد در صنایع پتروشیمی خلیج فارس یکی از آنها است؛ قیمت پایه سهام این شرکت برای این واگذاری که بیشترین سهم را در بین چهار شرکت یاد شده به خود اختصاص داده، ۶۰۲ هزار میلیارد ریال ارزش ­گذاری شده است که ۲۵ درصد آن نقد و مابقی طی سه سال پرداخت خواهد شد.  

همچنین میزان سهام قابل عرضه شرکت فولاد مبارکه، ۵.۲ درصد با ارزشی حدود ۳۸۸ هزار میلیارد ریال است که شرایط پرداخت آن نیز ۳۰ درصد نقد و مابقی قابل پرداخت طی سه سال است.

ضمن این که عرضه بلوک‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه از طریق بورس است که تاریخ عرضه آنها براساس اطلاعیه شرکت بورس تعیین خواهد شد.

سهام شرکت‌های توسعه نیشکر و احیا استیل فولاد بافت نیز هر یک به میزان ۲۰ درصد از طریق فرابورس عرضه خواهد شد که در صورت فروش این میزان از سهام، هر دو شرکت از فهرست شرکت‌های مشمول واگذاری خارج خواهند شد.

بر این اساس سهام توسعه نیشکر و صنایع جانبی به ارزش کل پایه حدود ۲۴۸ هزار میلیارد ریال طی ۸ سال قابل پرداخت است و تنها ۱۵ درصد آن در روز عرضه به صورت نقد پرداخت می­ شود.

قیمت پایه سهام احیا استیل فولاد بافت هم حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال تعیین شده است که ۴۰ درصد نقد و مابقی طی اقساط دو ساله پرداخت خواهد شد.

بدیهی است که تمامی ارزش‌های اعلام شده، قیمت پایه بوده و قیمت نهایی در شرایط رقابتی تعیین خواهد شد. ضمن این که زمان دقیق واگذاری سهام این شرکت‌ها پس از انتشار آگهی واگذاری که طی روزهای آینده در روزنامه‌ها درج خواهد شد، اعلام می‌شود.

ارسال نظر