شناسه خبر : 31684

خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۲ ارزان‌تر از امسال خواهد بود


خوراک پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۲ ارزان‌تر از امسال خواهد بود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با فرض دلار ۴۰ هزار تومانی هم خوراک پتروشیمی‌ها به سقف هفت هزار تومان نخواهد رسید؛ بنابراین قطعاً نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به صورت دلاری در سال ۱۴۰۲ ارزان‌تر از امسال خواهد بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  ایرنا، «مهدی رضایتی» با بیان اینکه اکنون نرخ خوراک پتروشیمی‌های در کشور ما از نرخ هاب‌های تولیدکننده در آمریکا و کانادا بالاتر است، افزود: نکته اینجاست که با توجه به افزایش نرخ ارز از سال گذشته تاکنون، حتی افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از پنج هزار تومان به هفت هزار تومان ریسک جدیدی به صنعت پتروشیمی تحمیل نخواهد کرد و سهم‌های پتروشیمی ریسک بالا بودن نرخ خوراک را از سال گذشته در خود لحاظ کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که سقف پنج هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی‌ها در زمستان سال ۱۴۰۰ تعیین شد و نرخ دلار نیمایی از آن زمان تاکنون افزایش قابل توجهی داشته است.

رضایتی اظهار داشت: طبق فرمول، با دلار ۴۰ هزار تومانی هم به سقف هفت هزار تومان نخواهد رسید؛ بنابراین به طور قطع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به صورت دلاری در سال ۱۴۰۲ ارزان‌تر از امسال خواهد بود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه افزایش احتمالی نرخ ارز در سامانه نیما، نقطه مثبتی پیش روی بازار سرمایه ما است که این اتفاق مثبت هنوز در سهم‌ها دیده نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اگر شرایطی فراهم شود که نرخ ارز در سامانه نیما افزایش یابد یا شرکت‌های پتروشیمی هم بتوانند حداقل بخشی از درآمدهای ارزی خود را در بازار توافقی عرضه کنند، حتماً شاهد رشد سودآوری پتروشیمی‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به معاملات بورس کالا گفت: علاوه بر این‌ها، معاملات بورس کالا به خصوص در گروه محصولات فولادی نشان می‌دهد نرخ ارز در بازار آزاد به مرور روی قیمت محصولات صنایع نیز تاثیرگذار خواهد بود.

رضایتی تصریح کرد: بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی عقب‌ماندگی زیادی دارد و با توجه به وضعیت بازار ارز می‌توان امیدوار بود این عقب‌ماندگی در ماه‌های آینده جبران شود. از نظر تحلیلی سهم‌های گروه فلزات اساسی (فولادی و مس) که نسبت P/E به طور میانگین ۳ دارند، جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سهم‌های گروه پتروشیمی هم با دلار ۴۰ هزار تومانی، P/E میانگین ۵ داشته و پتانسیل رشدی معقول خواهند داشت.​

ارسال نظر