شناسه خبر : 29604

خریداران پژو ۲۰۷ را ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند

خریداران پژو ۲۰۷ را ارزان‌تر از بازار آزاد خریدند

امروز ۲۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک در بورس کالا عرضه شد که معاملات آن و همچنین قیمت‌های این خودرو در بازار غیررسمی نشان می‌دهد با احتساب همه هزینه‌ها، مصرف‌کنندگان حداقل بین ۳۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان پژو ۲۰۷ اتوماتیک را در بورس به نسبت بازار آزاد ارزان‌تر خرید کردند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، امروز در نوبت نخست ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک مشکی آبنوس به قیمت پایانی ۴۸۹ میلیون تومان معامله شد این در حالی است که قیمت تمام شده این محصول در بورس با احتساب مالیات، عوارض و هزینه‌های جانبی قانونی به ۵۵۲ میلیون تومان می‌رسد. نکته مهم آن است که همین امروز مصرف‌کننده‌ای اگر بخواهد پژو ۲۰۷ اتوماتیک مشکی را خریداری کند باید حدود ۵۸۵ میلیون تومان (بر اساس آگهی‌های درج شده در شبکه‌های فروش اینترنتی) پرداخت کند که با این اوصاف خرید این محصول از بورس برای مصرف‌کننده نهایی ۳۳ میلیون تومان پایین‌تر تمام شده است. البته که طبق اعلام وزارت صمت، عرضه‌ها در حال افزایش است و طبق طبیعت بازار به هر میزان که تقاضای بازار با عرضه‌های پرحجم و منظم پوشش داده شود، شاهد کاهش قیمت‌ها نیز خواهیم بود.

همچنین در عرضه دوم، ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید به قیمت پایانی ۴۸۰ میلیون تومان فروخته شد که قیمت تمام شده بورس ۵۴۲ میلیون و قیمت حدودی بازار این محصول ۵۸۵ میلیون تومان است که با این احتساب مشخص می‌شود خریداران این محصول را حدود ۴۳ میلیون تومان پایین‌تر از بازار آزاد خریده‌اند.

اما آمار معاملات پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای مشکی آبنوس نشان می‌دهد که امروز ۵۰۰ دستگاه از این محصول به قیمت پایانی ۵۱۰ میلیون تومان فروخته شد در حالی که قیمت تمام شده این محصول در بورس ۵۷۶ میلیون تومان و قیمت حدودی بازار آن ۶۹۵ میلیون تومان است بنابراین خریداران این محصول را ۱۱۹ میلیون تومان نسبت به بازار ارزان‌تر خریدند.

در عرضه آخر نیز ۷۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای سفید با قیمت پایانی ۵۱۰ میلیون تومان معامله شد که قیمت تمام شده این محصول در بورس ۵۷۶ میلیون تومان بود و همانند ردیف عرضه قبلی، خریداران با توجه به نرخ ۶۹۵ میلیون تومانی این محصول در بازار آزاد، سود ۱۱۹ میلیونی را کسب کردند.

باید توجه کرد که قیمت‌های بازار آزاد ذکر شده در این گزارش، بر اساس جستجوی ساده در شبکه‌های فروش اینترنتی به دست آمده است و اتفاقاً یکی از مزایای معامله خودرو در بورس، شفاف شدن قیمت بر اساس تعداد محصول معامله شده است، اما در بازار غیررسمی وقتی نرخی درج می‌شود، مشخص نیست که چه تعداد خودرو در این فضا با نرخ‌های اعلامی مورد معامله قرار گرفته است. با این اوصاف طبق برنامه وزارت صمت قرار است تا شاهد عرضه‌های پرحجم و منظم خودروسازان در بورس باشیم تا به مرور زمان علاوه بر تعادل بازار، یک مرجع شفاف و واقعی قیمتی در اختیار مردم قرار دارد و برای همگان مشخص شود وقتی در مورد پژو ۲۰۷ برای مثال ۵۰۰ میلیون تومانی بحث می‌کنیم، در واقع چند هزار خریدار واقعی این محصول را خریده‌اند و شرایط رقابت و پرداخت و سود تولیدکننده نیز شفاف است.

کارشناسان معتقدند رشد عرضه‌های خودروهای داخلی به همراه عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا می‌تواند پس از چند سال التهاب سرانجام بازار خودرو را متعادل کرده تا مردم بتوانند در هر زمانی اقدام به خرید خودروی نو آن هم با قیمتی واقعی و به دور از قیمت سازی‌های کاذب در فضای مجازی شود. حذف رانت حاصل از فاصله قیمت‌های دستوری خودرو با بازار غیررسمی، نخستین مزیت بزرگ ورود خودرو به بورس کالا قلمداد می‌شود تا با جان گرفتن خودروسازان، علاوه بر بهبود شرایط تولید و کیفیت، سهامداران این حوزه نیز طعم شیرین اعتماد به سازوکار بازار را بچشند.

ارسال نظر