شناسه خبر : 27744

فرآیند بازارگردانی اصلاح می شود

فرآیند بازارگردانی اصلاح می شود

عضو موظف هیئت مدیره سازمان بورس گفت:به دنبال تمرکز استقرار حکمرانی خوب شرکتی هستیم که برنامه ما بستر سازی مطالبه گری سهامداران اقلیت است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا عیوضلو عضو موظف هیئت مدیره سازمان بورس در پنل تخصصی نقشه راه تنطیم گری بورس ها و و ناشران عضو موظف هیئت مدیره سازمان بورس نکاتی را مطرح کرد.

 عیوضلو گفت:حجم تامین مالی در سال های اخیر از بازار سرمایه افزایش یافته است تامین مالی بخش خصوصی هم روند افزایشی داشته اما آهسته تر بوده است.

او گفت:تقریبا ۵ درصد بخش خصوصی و ۸۰ درصد سهم دولت از انتشار اوراق بدهی است.اندازه صندوق ها در این بخش کمک کننده است.

عیوضلو می گوید: اگر روند تامین مالی بازار سرمایه را با تسهیلات بانکی مقایسه کنیم از سه درصد درصد سال ۹۵ این عدد به ۱۲ درصد سال ۱۴۰۱ رسیده است. متناسب با رشد نقدینگی تسهیلات بانکی نتوانسته در بخش تامین مالی رشد کند.سعی شده در یک برنامه ۵ ساله سهم بخش خصوصی در کیک تامین مالی به ۱۵ درصد رسد.

او می گوید: یک نکته دیگر در این بخش مشوق های مالیاتی در بخش افزایش سرمایه از طریق سود انباشته است که شرکت ها را سوق می دهد به این سو که بیشتر تمرکز به حفظ سرمایه در داخل شرکت خود داشته باشند‌.مورد بعد این که فرآیند افزایش سرمایه از طریق مطالبات نقدی طولانی است که در حال تلاش هستیم که با الکترونیکی شدن فرآیند این مسیر هم کوتاه تر شود.

او گفت:پنل اوراق بدهی مورد بعد است تمام تلاش این است که فرآیند انتشار اوراق بدهی الکترونیکی شود کاراهای مطالعاتی انجام شده است.در بخش ناشران بیشتر به دنبال تمرکز استقرار حکمرانی خوب شرکتی هستیم که برنامه ما بستر سازی مطالبه گری سهامداران اقلیت است.تمام تلاش این است که ناشران این اطمینان را به سهامداران بدهند که مکانیزم قیمت گذاری درست، اصولی ،منصفانه و شفاف است در یک نظام حکمرانی خوب باید حقوق همه سهامداران رعایت شود.

او می‌گوید:اساسا به بازار سرمایه ای که در آن حقوق اقلیت رعایت نشود اطمینان نمی شود مورد بعد در خصوص وکالت در رای گیری است به سوی می رویم که این رای گیری در مجامع شفاف باشد.در بخش بورس ها در سیستم های معاملاتی جایگزین با هدف عمق بخشیدن به معاملات حرکت خواهیم کرد اعتقاد داریم که در بخش اجرایی بازارگردان ها مشکلاتی وجود دارد به سمت اصلاح فرآیند و این بخش خواهیم رفت .

عیوضلو گفت:به دنبال توسعه رینگ های صادراتی در بورس کالا هستیم. تسهیل مشارکت خریداران و عرضه کنندگان خارجی در بورس کالا و بورس انرژی هدف دیگر ما است.

 

ارسال نظر