شناسه خبر : 26971

کاهش قیمت مسکن با عرضه در بورس کالا

کاهش قیمت مسکن با عرضه در بورس کالا

کارشناس حوزه بورس کالا گفت: با عرضه ملک در بورس کالا، قیمت کشف شده زیر قیمت‌های معاملاتی بازار خواهد بود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حسین عظیمی، در خصوص علت عرضه نشدن املاک بانک‌ها در بورس‌ کالا، گفت: هم اکنون واگذاری املاک بانک‌ها از سوی سیستم شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) انجام می‌شود که تمامی کار‌ها از جمله کارشناسی املاک از سوی کارشناسان رسمی دادگستری، برگزاری مزایده تا انتقال سند به خریدار توسط این شرکت انجام می‌شود.

این کارشناس حوزه بورس کالا افزود: طبق ماده ۹ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه، تمام دستگاه‌های مشمول قانون، از جمله بانک‌های دولتی مکلف به رعایت قانون برگزاری مناقصات و انجام معاملات خود از طریق سامانه الکترونیکی تدارک دولت هستند که این سامانه و سامانه فام، عملا رقیب بورس‌کالا برای عرضه املاک دولتی محسوب می‌شوند.

عظیمی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه در بورس کالا می‌تواند منجر به کاهش قیمت مسکن شود؟ گفت: تجربه معاملات بورس کالا در حوزه خودرو می‌تواند درخصوص پاسخ به این سوال کمک کند. تقریبا در مورد تمام مواردی که خودرو در بورس کالا عرضه شده است، قیمت کشف شده، بین قیمت پایه اعلامی و قیمت بازار آزاد بوده است. یعنی در خصوص املاک نیز احتمالا قیمتی که کشف خواهد شد، زیر قیمت‌های معاملاتی بازار خواهد بود و این به معنای کمک بورس کالا به کاهش قیمت هاست.

این کارشناس حوزه بورس کالا در خصوص اینکه با عرضه املاک در بورس کالا چه مشکلاتی رفع می‌شود؟ اظهار کرد: در معاملاتی که تاکنون خارج از بورس انجام می‌شد به‌ویژه در معاملات املاک دولتی، مزایده‌ها به‌صورت پاکت صورت می‌گرفت بنابراین شرکت‌کنندگان معامله همواره بابت سالم ماندن معامله و دور ماندن از مداخله افراد برگزارکننده نگران بودند. وقتی مکانیسم دستی و سنتی باشد؛ احتمال بروز هر اتفاقی در هر مرحله از کار وجود دارد و این نگرانی همواره برای طرف‌های معامله وجود خواهد داشت، اما در مورد عرضه‌های بورس این نگرانی‌ها موضوعیتی ندارد و عرضه در یک فضای کاملا شفاف شکل می‌گیرد.

ارسال نظر