شناسه خبر : 26865

یک انبار سیمان دیگر در بورس کالا پذیرش شد

یک انبار سیمان دیگر در بورس کالا پذیرش شد

مشتریان خُرد سیمان از دوشنبه هفته آینده امکان خرید با کد سهامداری و به صورت آنلاین را برای موجودی انبار ۴۰ شرکت سیمانی دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با پذیرش انبار شرکت سیمان کاوان بوکان در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا، مشتریان خُرد از دوشنبه هفته آینده (۲۸ شهریور ۱۴۰۱) امکان خرید سیمان با کد سهامداری و به صورت آنلاین را برای موجودی انبار ۴۰ شرکت سیمانی دارند.

براساس اطلاعیه مدیریت بازار‌های مالی بورس کالا، انبار این شرکت در شهرستان آذربایجان غربی فعال شده و نماد معاملاتی آن جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی از روز دوشنبه ۲۸ شهریور گشایش یافته و آماده انجام معاملات می‌شود.

پیش از این و تا پایان سال ۱۴۰۰ انبار‌ها و نماد‌های معاملاتی سیمان تیپ ۲ (کیسه ۵۰ کیلوگرمی) ۳۵ شرکت شامل شرکت‌های سیمان شمال، منددشتی، صنایع سیمان دشتستان، فارس، صوفیان، ارومیه، فارس نو، زنجان، خاش، شاهرود، تهران، خوزستان، غرب، دورود، خزر، بجنورد، ساوه، قاین، شرق، ماهان کرمان، سامان غرب، غرب آسیا، کویر کاشان، زاوه تربت، کردستان، فراز فیروزکوه، هگمتان، نهاوند، آبیک، سپاهان، فیروزکوه، کرمان، گیلان سبز، هرمزگان، ساروج بوشهر و ممتازان کرمان جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده سیمان در بورس کالا پذیرش شده بودند. در سال ۱۴۰۱ نیز انبار شرکت‌های سیمان مازندران، لار سبزوار و عمران انارک در بورس کالا پذیرش شده بودند.

براساس آمار، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان هفته منتهی به ۱۸ شهریور، در مجموع ۳۰۹ میلیون و ۷۱ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۳۰۹ هزار و ۷۱ تن سیمان دست به دست شد و ارزش نزدیک ۲۱۹ میلیارد و ۸۸۵ میلیون تومان را رقم زد.

استقبال خریداران از اوراق سیمانی

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای راه اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان در ۹ آبان ۱۴۰۰ تا پایان اسفند سال گذشته، در مجموع ۱۵۵ میلیون و ۷۷۶ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۱۵۵ هزار و ۷۷۶ تن محصول به ارزش ۹۰ میلیارد و ۲۸۷ میلیون تومان دست به دست شد.

جزییات معاملات گواهی سپرده سیمان

برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید ۱۰ تا ۱۰۰ تن بود و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است.

مبنای قیمت در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۵ درصد در بازار گواهی کشف می‌شود.

معاملات گواهی سپرده سیمان که در روز‌های دوشنبه و سه شنبه انجام می‌شود از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۳:۳۰ به صورت پیش گشایش انجام و پس از آن، معاملات به صورت تک قیمتی و ناپیوسته انجام می‌شود؛ به این معنا که خریدار در دو هفته مهلت دارد، محصول را از انبار کارخانه تحویل بگیرد.

خریداران باید بدانند گواهی سپرده سیمان بازار ثانویه ندارد و مانند سایر گواهی سپرده‌های کالایی که معاملات در آن‌ها به صورت پیوسته است، نیست و کسانی که خرید سیمان انجام داده اند، حتما باید نسبت به تحویل از فروشنده و حمل سیمان اقدام کنند.

ارسال نظر