شناسه خبر : 21912

شرکت های بورسی برا دریافت سود، سهامداران را به بانک می کشانند

شرکت های بورسی برا دریافت  سود، سهامداران را به بانک می کشانند

با وجود تامین زیرساخت‌های لازم در سامانه سجام هنوز برخی شرکت‌های بورسی و فرابورسی برای دریافت سود، سهام‌داران خود را به بانک‌ها می‌کشانند.

به گزارشچابک آنلاین به نقل از فارس، با وجود اینکه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس اعلام کرد بر اساس مصوبه نمایندگان در قانون بودجه 1400 از سال 1401 همه شرکت‌ها ملزم به واریز سود سهامداران حقیقی خود به روش غیرمستقیم و از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام می‌شوند، اما هنوز برخی شرکت‌ها در شرایط کرونایی سهامداران حقیقی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای دریافت سودهای خرد و پراکنده به بانک‌ها می‌کشانند.

در اطلاعیه‌ای که از سوی شرکت سهامی عام ویتانا با نماد غویتا آمده است، در مورد زمان‌بندی پرداخت سود سهام مالی منتهی به 30 آذر 1400 یادآور شده است؛ پرداخت سود سهام سال مالی یادشده به این صورت است که برای اشخاص حقیقی از تاریخ اول شهریور 1401 با در دست داشتن مدارک شناسایی به کلیه شعب بانک اقتصاد نوین مراجعه نمایند.

همچنین نحوه پرداخت سود سهامداران صندوق‌ها و سبدگران‌ها از تاریخ اول شهریور 1401 از طریق مکاتبه با امضای مجاز و مهر به صورت واریز به حساب صورت خواهد گرفت.

نحوه پرداخت سود برای اشخاص حقوقی از طریق مکاتبه و معرفی شماره حساب در سربرگ شرکت و با امضای مجاز و مهر از تاریخ اول آبان ماه 1401 صورت خواهد گرفت.

گرچه طبق قانون تجارت شرکت‌های سهامی عام برای برگزاری مجمع و تصویب صورت‌های مالی خود 4 ماه بعد از پایان سال مالی برگزار می‌شود و در صورت تصویب سود 8 ماه بعد از آن فرصت دارند که سود سهامداران خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ واریز کنند و هیچ الزامی برای نحوه واریز سود وجود ندارد، اما با توجه به مقتضیات زمان و همچنین در شرایط کرونایی که لازم است فاصله‌های اجتماعی رعایت شود و مردم بی‌جهت به بانک‌ها یا ادارات کشانده نشوند، با راه‌اندازی شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی و سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام که اطلاعات اکثر سهامداران حقیقی و حقوقی در آن وجود دارد و شماره شبای افراد در آن ذکر شده است، لازم است شرکت‌های سهامی عام چه در بورس و یا غیر بورس به خاطر وحدت رویه و آسانی کار و صرفه‌جویی در هزینه‌های اداری و پرهیز از کشاندن مردم به بانک‌ها، سودهای تقسیمی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به روش غیرمستقیم و از طریق شماره شبای موجود در سامانه سجام واریز کنند.

این امر علاوه بر جنبه‌های تکریم ارباب‌ رجوع و جلوگیری از ترددهای بی‌مورد اولا به سهامداری مردم و ماندگاری در بازار سرمایه کمک می‌کند، ثانیا بسیاری از سهامداران خرد که دارای سهام اندک هستند، در روش سنتی متوجه زمان دریافت سود خود نمی‌شوند و این سود که حق‌الناس مردم است بر گردن مدیران عامل شرکت‌های بورسی و فرابورسی می‌ماند که جبران آن به سختی صورت می‌گیرد. بنابراین بهتر است جهت حفظ صرفه و صلاح شرکت و سهامداران پرداخت سود به روش غیرمستقیم و از طریق سامانه سجام صورت گیرد.

بیش از 85 هزار نفر از مخاطبان سامانه فارس من با ثبت موضوع الزام واریز سود شرکت‌ها از طریق سجام خواستار پیگیری و پاسخ مسئولان مربوطه شدند.

14010107000309_Test_NewPhotoFree

ارسال نظر