شناسه خبر : 48271

تمرکز دولت بر اشتغال تحصیل کرده‌ها

تمرکز دولت بر اشتغال تحصیل کرده‌ها

معاون امور حقوقی و مجلس وزارت کار گفت: برنامه امسال این وزارتخانه فراهم کردن زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان و ورود آن‌ها به بازار کار است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، بسیاری از جمعیت جوان و بیکار امروز کشور همان افرادی هستند که در دهه های قبلی با تشویق و اجبار خانواده‌های خود وارد بازار کار آزاد نشده و برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه‌ها شدند, به امید آنکه بتوانند شرایط کاری خوبی برای خود مهیا کنند، اما نه آنان و نه خانواده‌های آن‌ها فکر نمی‌کردند که روزی با سیاست‌های غلط، کشور به جایی برسد که حتی مقاطع دکترا و مهندسان نیز گرفتار بیکاری شده و نتوانند وارد بازار کسب و کار شوند و سیل میلیونی جوانان تحصیل کرده مجبور شوند یا درخانه مانده  یا به مشاغل کاذب روی آورند.

مطابق آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در زمستان ۱۴۰۲سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۹.۰ درصد بوده است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل۱.۸درصد افزایش داشته است.

بهمن ماه سال گذشته بود که محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار درباره بیکاری فارغ التحصیلان گفت:  به صورت جدی روی بیکاری این قشر تمرکز کرده‌ایم و همکاری خوبی با وزارت علوم و معاونان علمی شروع کرده‌ایم.در حوزه پارک‌های علم و فناوری و پیوند صنعت و دانشگاه گفتگوها و تعاملات طولانی و گسترده‌ای صورت دادیم.

کریمی بیرانوند درباره ایجاد شغل با کیفیت گفت: مرکز آمار مرجع ارائه رسمی آمارهای بازار کار است و همین استانداردها در سال‌های قبل و در دولت‌های قبل نیز بوده‌اند. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۷درصد به عدد ۱۱.۴ درصد در پاییز ۱۴۰۲رسیده است. زمانی که فارغ‌التحصیلان بیشتر وارد فضای کار شوند نشان می‌دهد کیفیت به حدی است که فارغ‌التحصیلان را جذب کند.

وی تصریح کرد: مجموعه وزارت علوم یک معاونت جدیدالتاسیس به نام معاونت فناوری دارد که در حوزه توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدامات خوبی به عمل آورده است. همچنین حذف سرفصل‌های غیرضروری از دروس دانشگاهی که ارتباطی با بازار کار نداشتند، از اقداماتی بود که در تعامل دو سویه میان دو وزارتخانه صورت گرفت.

کریمی بیرانوند افزود: اقدام دیگری که در تعامل میان وزارت علوم و وزارت کار در حال انجام است، بحث بورس تحصیلی بخش خصوصی است که در این چهارچوب بخش خصوصی برمبنای نیاز خود برای دوره پس از تحصیل افرادی را در داخل دفترچه کنکور بورس کرده و تضمین می‌دهد که پس از طی دوره تحصیلی آن‌ها را جذب کند.

وی تاکید کرد: با تعامل بین وزارت کار و وزارت علوم اینکه هر دستگاهی برای اشتغال فارغ التحصیلان چه کارهایی می‌تواند بکند را احصا کرده و لیست کردیم و سندی در این رابطه منتشر کردیم. امیدواریم برای سال۱۴۰۳بتوانیم بیش از گذشته نرخ بیکاری بالای فارغ التحصیلان را با چنین تلاش‌هایی کاهش دهیم و دستگاه‌هایی که امکان فعالیت در این حوزه را دارند، بیش از پیش بسیج کنیم.

صحبت‌الله رحمانی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت کار گفت: برنامه امسال این وزارت فراهم کردن زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان و ورود آن‌ها به بازار کار است.

وی با اشاره به تحقق شاخص ۷و شش دهم درصدی میزان بیکاری کشور در سال گذشته اظهار کرد: با ایجاد اشتغال و به ویژه توجه به رفع بیکاری فارغ‌التحصیلان، در صدد افزایش آمار اشتغال هستیم.

ارسال نظر