شناسه خبر : 43794

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران مطرح کرد؛

قیمت تضمینی خرید گندم با تورم همخوانی ندارد

قیمت تضمینی خرید گندم  با تورم همخوانی ندارد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: قیمت تضمینی خرید گندم به طور متوسط نسبت به سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ حدود ۴۷ درصد افزایش داشته که با تورم همخوانی ندارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «علی‌قلی ایمانی» در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد افزود: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ قیمت خرید تضمینی گندم با در نظر گرفتن شرایط قانون‌گذار ۷۵۰۰ تومان بود که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین برای اینکه گندم از چرخه خرید تضمینی دور نشود، قیمت تضمینی خرید به ۱۱ هزار ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

وی افزود: در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ نیز هم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که ۱۵۰۰ تومان یارانه کود و ۲۰۰۰ تومان هم به جایزه تحویل به قیمت خرید تضمینی گندم اضافه شد که بعد از رایزنی‌ها به ۱۵ هزار تومان رسید.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور گفت: در سال زراعی ۱۴۰۳ قیمت پایه گندم از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که ۶ هزار تومان افزایش داشته است.

ایمانی یکی از دلایل از عدم افزایش قیمت گندم را پیروی نکردن عوامل تولید از قاعده و قانونی مصوب دانست و بیان داشت: قیمت تراکتور، انبار، باربری، کارگر، سم مازاد کود تابع قانون قیمت مصوبی نیستند.

وی خاطرنشان کرد: تحلیل دولت در عدم افزایش گندم، قیمت بیش از اندازه تورمی در دیگر کالاها همچون ماکارونی، رشته، نان، شیرینی و... است.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران تاریخ تصویب قیمت تضمینی گندم را ۲۲ شهریور اعلام کرد و گفت: شورای قیمت‌گذاری با ۷ رای مثبت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را تصویب کرد، اما قیمت جایزه پیشنهادی را باید برای مصوبه دولت محفوظ می‌داشت.

ارسال نظر