شناسه خبر : 42011

دور ریز محصولات کشاورزی در کشور معادل امنیت غذایی ۱۶ میلیون انسان است

دور ریز محصولات کشاورزی در کشور معادل امنیت غذایی ۱۶ میلیون انسان  است

رییس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: ۲۵ درصد از محصولات زنجیره بخش کشاورزی دورریز می شود و این میزان ضایعات به معنی اتلاف ۹ میلیارد متر مکعب آب است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، میرسامان پیشوایی روز چهارشنبه در نشست با کارکنان شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اظهار کرد: گرچه از ابتدای انقلاب میزان تولید محصولات کشاورزی از ۲۵ به ۱۲۵ میلیون تن افزایش یافته است ولی همچنان ۲۵ درصد این تولیدات اتلاف می شود.

به گفته وی؛ این میزان اتلاف در مراحل گوناگون برداشت، بسته بندی و سردخانه ها رخ می دهد.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران با بیان اینکه به اندازه ابتدای انقلاب دور ریز محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد افزود: میزانی که با آن می توان امنیت غذایی ۱۶ میلیون انسان را تامین کرد.

وی ادامه داد: امنیت حوزه غذایی برای کشور از بنزین هم مهم‌تر است و براساس برآوردها باید میزان تولیدات کشاورزی را باید به ۱۸۰ میلیون تن رساند.

پیشوایی خاطرنشان کرد: گرچه تاکنون اقداماتی در حوزه بهره وری انجام شده است اما وقتی خود را با بهترین مقایسه می کنیم باید تلاش زیادی شود.

وی با بیان اینکه میانگین برداشت گندم سال گذشته در هر هکتار ۴.۲ تُن بود، تصریح کرد: برخی کشاورزان پارسال ۱۴.۵ تُن نیز در هر هکتار برداشت کردند و این موضوع بیانگر آن است که می توانیم با فکر و بهره وری این میزان را افزایش داد.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران افزود: اگر میزان تولیدات گندم در هر هکتار به ۶.۵ تُن برسد در اینصورت نیاز کشور تامین می شود.

وی با تاکید بر اینکه رشد باید مبتنی بر فکر و بهره وری باشد، بیان کرد: ما همچنان شاهد ناترازی آب هستیم که باید در بخش انتقال و تامین اقدامات، اساسی انجام شود.

پیشوایی تصریح کرد: استفاده از پساب در صنایع ظرفیت خوبی است و انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه نمونه بارزی از این موضوع است.

رییس سازمان ملی بهره وری کشور از اداره گاز خراسان شمالی به عنوان دستگاه موفق در بهره وری بازدید کرد و بازدید از شرکت آب منطقه ای و حضور در شورای اداری استان از دیگر برنامه های او در سفر به خراسان شمالی است.

ارسال نظر