شناسه خبر : 39599

صادرات گاز و خدمات مهندسی به آسیای میانه به ۱.۲ میلیارد دلار می‌رسد

صادرات گاز و خدمات مهندسی به آسیای میانه به 1.2 میلیارد دلار می‌رسد

معاون وزیر امور خارجه گفت: یکی از اهداف صادرات ما کشورهای مشترک المنافع آسیای مرکزی CIS است که در یکی از این کشورها شبکه انتقال گاز و مونیتور کردن آن را ایجاد کرده‌ایم که صادرات آن درآینده به ۱.۲ میلیارد دلار هم خواهد رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، مهدی صفری امروز در بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزاری شد، گفت: کشورهای آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای شرق و آسه آن از جمله کشورها و مناطق هدف صادراتی ما هستد که وزارت خارجه تلاش زیادی را برای برقراری تجارت با آنها انجام داده است، زیرا برخی از این کشورها اصلا علاقه‌مند با تجارت با ما نبودند، ولی با تلاش ما این کشورها در تجارت همسوی ما شده‌اند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار داشت: بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد تجارت خارجی و صادرات و همچنین توجه رئیس‌جمهور به این موضوع ما نیز سیاست تجارت خارجی را به شدت دنبال می‌کنیم و در جهت توسعه آن گام برمی‌داریم. البته باید به این نکته توجه داشت که ارز آوری فقط از ناحیه صادرات کالا نیست، بلکه می‌تواند از ناحیه انتقال تکنولوژی و صدور خدمات فنی و مهندسی نیز صورت گیرد.

صفری اظهار داشت: صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ما نیز بسیار کار را آگاهانه دنبال می‌کنند و طی دو الی سه ماه گذشته پروژه‌های خوبی در کشورهای آسیایی و آفریقایی برای صدور خدمات فنی و مهندسی جذب کرده‌اند که وزارت خارجه نیز در کنار آنها قرار دارد.

وی افزود: در بحث صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز ما تلاش‌های بسیاری را انجام می‌دهیم. به طوری که در کشورهای آمریکای لاتین یک پروژه صادراتی 300 تا 400 میلیون دلاری صادرات دانش‌بنیان‌ها را داریم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار داشت: همچنین در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از اهداف ما کشورهای مشترک المنافع آسیای مرکزی CIS است که در یکی از این کشورها شبکه انتقال گاز، پمپ‌استیشن و مونیتور کردن آن را ایجاد کرده‌ایم که صادرات آن به 1.2 میلیارد دلار هم در آینده خواهد رسید.

وی با اشاره به اهمیت ترانزیت در حوزه ارزآوری برای کشور بیان داشت:‌ البته در این حوزه نیز تعرفه‌ها باید هماهنگ باشد، لذا وزارت امور خارجه در کنار وزارت راه برای اینکه تعرفه‌ها را در این حوزه به صفر برساند تلاش‌های زیادی را انجام داده است.

صفری افزود: در بخش صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی به حوزه کشورهای شانگهای و بریکس نیز آمادگی داریم البته باید به این نکته توجه داشت که برای عضویت در شانگهای اگرچه ما تلاش کرده‌ایم، اما اقای رئیس‌جمهور نیز برای عضویت در این سازمان تلاش‌های بسیار کرده‌اند و با سران کشورهای روسیه، هند و چین گفت‌وگوهای بسیار اثرگذاری داشتند. همچنین در خصوص پیوستن به بریکس نیز اقدامات مؤثری صورت گرفته است و لذا پیوستن به شانگهای و بریکس می‌تواند امکانات جدید صادراتی برای ما فراهم آورد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: در بریکس بانکی وجود دارد که بانک مرکزی ما تلاش کرده تا سهم آن را بخرد ولذا وقتی سهامدار آن شویم از امکانات وام آن برای صادرات در صدور خدمات فنی مهندسی نیز می‌توانیم استفاده کنیم.همچنین امکان جدیدی برای صدور خدمات فنی و مهندسی با استفاده از بانک توسعه اسلامی نیز ایجاد شده که با رفع بدهی‌های این بانک امکانات جدید برای صدور خدمات فنی و مهندسی فراهم می‌شود.

وی افزود: همچنین تلاش‌های بسیار زیادی برای صادرات خودرو به کشورهای هدف صادراتی از جمله روسیه و روسیه سفید انجام شده و قراردادهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است و ایران‌خودرو نیز در این زمینه کارهایی را انجام می‌دهد و به جلو برده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: در کنار این موضوع از سوی قطعه‌سازان نیز تلاش می‌شود تا صادرات به کشورهای آمریکای لاتین، آفریقایی و آسیای میانه CIS انجام شود.

 

ارسال نظر