شناسه خبر : 39341

ارزش افزوده در صادرات پوشاک ۶ هزار دلار برای هر کیلو است

ارزش افزوده در  صادرات پوشاک ۶ هزار دلار برای هر کیلو است

به گفته نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران، در سال‌های اخیر ارزش صادرات نساجی و پوشاک کشورمان حدود ۶۰ میلیون دلار بوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نایب رئیس  اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران، گفت: صنعت نساجی و پوشاک به علت زنجیره ارزش، تأمین و سابقه بسیار طولانی یکی از صنایع بزرگ و اشتغال زاست.

مجید نامی در ادامه افزود: بسیاری از کشور‌های دنیا برای  اشتغال زایی و به دست آوردن ارزش افزوده بالا برای اقتصادشان به این صنعت توجه ویژه‌ای کرده اند. کشورهایی مانند ترکیه، چین، ویتنام و پاکستان با برنامه ریزی هم اکنون از پیشرو‌های این صنعت هستند. 

وی درباره ایجاد ارزش افزوده در صادرات نساجی و پوشاک نیز گفت: متوسط ارزش افزوده کالا‌های صادراتی کشورمان حدود ۴۳۰ میلیون دلار در تن بوده، در حالیکه  ارزش افزوده در  صادرات پوشاک ۶ هزار دلار برای هر کیلو و در صنعت نساجی ۲ هزار دلار برای هرکیلو بوده و این موضوع نشان دهنده ظرفیت‌های ارزآوری این صنعت است.

نایب رئیس  اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران بیان گفت: هم اکنون حدود ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولید پوشاک در کشومان در حال فعالیت هستند که توانسته اند برای  یک تا ۱.۵ میلیون نفر اشتغال زایی کنند.  

نامی درباره میزان صادرات پوشاک هم خاطر نشان کرد: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ با توجه به کیفیت بالا و قیمت پایین پوشاک ایرانی  صادرات این محصول از کشورمان به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسیده بود.  اما  در سال‌های اخیر  صادرات پوشاک ایران به ۶۰ میلیون دلار کاهش یافته است. کشور‌های همسایه از جمله عراق، افغانستان، آسیای میانه و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس بیشترین خریداران پوشاک ایران هستند. با توجه به ظرفیت این صنعت با برنامه ریزی و توجه ویژه می‌توان تولید و صادرات پوشاک را در سالهای آینده افزایش داد. 

ارسال نظر