شناسه خبر : 36334

عرضه دارو از طریق اسنپ ممنوع

عرضه دارو از طریق اسنپ ممنوع

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با بیان اینکه بسیاری از داروهای داخلی بومی‌سازی شده است، گفت: فهرست دارویی کشور بسته نیست و کمبودهای دارویی به صورت مقطعی و بر اثر تجویز نادرست،مصرف غیرمنطقی و بی رویه دارو به وجود می‌آید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، فرشاد هاشمیان روز دوشنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: هر دارو بر اساس تصمیم و بررسی صاحبنظران با توجه به اثرگذاری داروها به فهرست اضافه می‌شود و در هیچ جای دنیا به این شکل نیست که هر دارویی وارد فهرست دارویی آن کشور شود و نیاز به اتخاذ سیاست‌ دارد.

وی اظهار داشت: بسیاری از داروهایی که بیماران در سطح کشور استفاده می‌کنند در فهرست دارویی نیست و فهرست دارویی مبتنی بر عوامل مشخص و علمی بوده است.

هاشمیان یادآور شد: دوران همه گیری کرونا ثابت کرد که کشور در خودکفایی صنعت داروسازی بسیار توانمند عمل کرده است و صنایع داروسازی در تولید دارو برای درمان کرونا و سایر بیماری‌ها که وابسته به واردات بود، خدمات خوبی ارائه دادند و اقدامات آنها قابل تقدیر است.

وی اضافه کرد: بسیاری از داروهای داخلی بومی‌سازی شده است و با محوریت درمان در فهرست دارویی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و هیچ دارویی خارج از کیفیت استاندارد دارو نیست و حداقل شاخص‌ها را دارد.

هاشمیان تصریح کرد: آمادگی داریم در کنار سازمان غذا و دارو، نقش مشورتی داشته باشیم تا با استفاده از نظرات کارشناسی داروسازان مجرب، صنعت دارویی کشور متحول و در راستای خدمت به بیماران، عملکرد قابل قبولی حاصل شود.

وی با اشاره به اینکه برخی کمبودهای دارویی در اثر مصرف بی‌رویه و تجویز نادرست در کشور اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: لازم است برای پیشگیری از کمبودهای دارویی، مکانیزم مشخصی در رابطه با نحوه درست و تجویز منطقی دارو از سوی پزشکان سازمان غذا و دارو تعریف شود و داروهای بدون نسخه در داروخانه عرضه نشود.

هاشمیان با اشاره به اینکه تولید علم و افزایش دانش به‌روز داروسازان حائز اهمیت است، گفت: بیشترین تولید علم در حوزه علوم پزشکی در کشور به عهده داروسازان کشور است و با توجه به اینکه دنیا به سمت تولید داروها از طریق تکنولوژی‌های جدید، به روز و هوش مصنوعی پیش می‌رود، باید در جهت ارتقای دانش داروسازان تلاش کنیم.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران تصریح کرد: در همین راستا، بیستمین همایش علمی داروسازان ایران با شعار تازه‌های آینده نگری در داروسازی اول تا سوم شهریور در هتل المپیک برگزار می شود و فعالان صنعت داروسازی با روش‌های نوین تولید دارو آشنا می‌شوند.

بسیاری از داروهای داخلی بومی‌سازی شده است/ عرضه دارو از طریق اسنپ ممنوع

توزیع دارو از طریق اسنپ ممنوع

مسعود جلال دبیر انجمن داروسازان تهران نیز در این نشست هشدار داد که توزیع دارو از طریق اسنپ ممنوع و تخلف است و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد؛ این موارد شامل داروهای نسخه‌ای و غیر نسخه‌ای می‌شود زیرا مشخص نیست دارو تحت چه شرایطی به دست مردم می‌رسد و افراد باید فریب تبلیغاتی که در این زمینه در فضای مجازی صورت می‌گیرد، را نخورند.

جلال با بیان اینکه همه داروها باید توسط داروخانه مشخص و دارای مسوول فنی به مردم عرضه شود، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌های موجود، ترامادول بدون نسخه از طریق اسنپ در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که تخلف محسوب می‌شود و و عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: عرضه دارو فقط باید از طریق داروخانه‌ها باشد تا سلامت بیماران به خطر نیافتد.

ارسال نظر